Svar: Svinger hovedet
1. maj 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Annemette
Din dreng har en alder lige nu, hvor han begynder at interessere sig rigtig meget for lyd - han øver lyde, både de høje skrig og de dybe svælglyde, læbelyde osv. Det har du sikkert lagt mærke til :) - men det at ligge og bevæge hovedet fra side til side, gør også at lyde ændre sig - og det kan sagtens være det han lige nu udforsker.
Børn kan også godt ligge og slå hovedet frem og tilbage i sengen, fordi de er trætte og det er en måde de finder ro på. Det kan de også gøre i søvne, når de drømmer og det er helt normalt - man kalder det "head-rolling".
Når han gør det, så ændrer hans syn sig også, tingene ser anderledes ud, når man bevæger hovedet frem og tilbage og det kan også være noget han lige ny har ekstra fokus på at udforske. Det kan altså være og er ofte helt naturligt og tegn på at barnet udvikler sig i sund og god retning.
MEN, for der er jo også ofte et men - børn kan også nogle gange ligge og virre med hoveder, fordi de har ondt i ørerne. Så hvis du oplever at han virker utilpas, virker til at have ondt, har været en del forkølet eller lignende, så kan det være en idé at få tjekket om han har problemer med sine ører :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske