Svar: Lære at spise selv

1. maj 2011

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Odille

Til at begynde med er du nød til at made din datter med de små hapsere - det kan være små stykker frikadelle (kød eller fisk), stykker af hårkogt æg, rejer, muslinger, lidt rosiner, kogte stykker gulerod, ærter, majs, pastaskruer, brødhapsere med forskelligt pålæg, frugtstykker osv.

Du skal give hende det ind i siden af munden og i begyndelse made hende med fingrene. Madhapserne skal ind i siden af munden, fordi hun så med det samme får fornemmelsen af at tygge det sammen og derfra få bevæget det bag i munde, hvor det så skal synkes.

Du skal også give hende mad med gaffel, hvor du mader hende til at begynde med (ligesom når du giver hende skemad) men samtidig med at du hjælper hende, så skal du give hende en gaffel i hånden selv. Hun lærer det ved at spejle sig i dig og når hun ser hvordan du stikker gaflen ned i maden og fører den til hendes mund så vil hun naturligt selv begynde at gøre dig kunsten efter.

I starten kan hun ikke finde ud af det, men hun skal have tid og lov til at prøve sig frem. Du vil sikkert også opleve at hun piller maden af gaflen og putter den i munden med fingrene - men det er rigtig fint, så har hun jo lært sig det - bare maden kommer ind, hvor den skal :)

Og så skal du også give hende større stykker mad i hånden, som hun kan sidde med i hånden og gumle på. Det kan være ½ hårdkogt æg, ½ frikadelle, en kartoffelbåd, en ...

Annonce

... skorpe, en frugtbåd eller lignende. Fordi hun kan mærke det i hånden, det vejer og hun kan fornemme det og derfor naturligt så begynder at putte det i munden og undersøge det med munden - ligesom hun gør med sit legetøj :)

Om eftermiddagen bør du faktisk ikke amme hende - jeg kan godt forstå at det er rigtig dejligt for hende, for jer begge, at mødes på denne måde når I har været adskilt i løbet af dagen. Det kan være fint nok at amme hende lige nu, hvor hun bliver kørt ind, men på sigt, vil det være rigtig godt, hvis du kunne udnytte at hun om dagen er sulten og derfor få hende igang med at spise mere rigtig mad. Du kan om eftermiddagen give hende en bolle med smør og ost, og så supplere med lidt tykmælk så hun får sit mælkebehov dækket den vej igennem og stadig får lidt skemad, fordi hun ikke kan spise hurtigt nok til at blive mæt af bollen :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er meget fint at lade hende sove i eget værelse, det lyder som om at det fungerer godt for jer og som måden du kan holde hende fra brystet på - du skal dog være sikker på at det ikke er nærheden hun søger og har brug for. Det er fint at du en gang imellem giver hende vand, - men det er vigtigt at du ikke kommer ind i en vane med at give hende vand hele natten igennem i stedet for brystet, for væske skal hun indtage i løbet af dagen og aftenen og ikke om natten ...

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren