Svar: Lære at spise selv
1. maj 2011
Alder:
11 mdr.
Kære Odille
Til at begynde med er du nød til at made din datter med de små hapsere - det kan være små stykker frikadelle (kød eller fisk), stykker af hårkogt æg, rejer, muslinger, lidt rosiner, kogte stykker gulerod, ærter, majs, pastaskruer, brødhapsere med forskelligt pålæg, frugtstykker osv.
Du skal give hende det ind i siden af munden og i begyndelse made hende med fingrene. Madhapserne skal ind i siden af munden, fordi hun så med det samme får fornemmelsen af at tygge det sammen og derfra få bevæget det bag i munde, hvor det så skal synkes.
Du skal også give hende mad med gaffel, hvor du mader hende til at begynde med (ligesom når du giver hende skemad) men samtidig med at du hjælper hende, så skal du give hende en gaffel i hånden selv. Hun lærer det ved at spejle sig i dig og når hun ser hvordan du stikker gaflen ned i maden og fører den til hendes mund så vil hun naturligt selv begynde at gøre dig kunsten efter.
I starten kan hun ikke finde ud af det, men hun skal have tid og lov til at prøve sig frem. Du vil sikkert også opleve at hun piller maden af gaflen og putter den i munden med fingrene - men det er rigtig fint, så har hun jo lært sig det - bare maden kommer ind, hvor den skal :)
Og så skal du også give hende større stykker mad i hånden, som hun kan sidde med i hånden og gumle på. Det kan være ½ hårdkogt æg, ½ frikadelle, en kartoffelbåd, en skorpe, en frugtbåd eller lignende. Fordi hun kan mærke det i hånden, det vejer og hun kan fornemme det og derfor naturligt så begynder at putte det i munden og undersøge det med munden - ligesom hun gør med sit legetøj :)
Om eftermiddagen bør du faktisk ikke amme hende - jeg kan godt forstå at det er rigtig dejligt for hende, for jer begge, at mødes på denne måde når I har været adskilt i løbet af dagen. Det kan være fint nok at amme hende lige nu, hvor hun bliver kørt ind, men på sigt, vil det være rigtig godt, hvis du kunne udnytte at hun om dagen er sulten og derfor få hende igang med at spise mere rigtig mad. Du kan om eftermiddagen give hende en bolle med smør og ost, og så supplere med lidt tykmælk så hun får sit mælkebehov dækket den vej igennem og stadig får lidt skemad, fordi hun ikke kan spise hurtigt nok til at blive mæt af bollen :)
Det er meget fint at lade hende sove i eget værelse, det lyder som om at det fungerer godt for jer og som måden du kan holde hende fra brystet på - du skal dog være sikker på at det ikke er nærheden hun søger og har brug for. Det er fint at du en gang imellem giver hende vand, - men det er vigtigt at du ikke kommer ind i en vane med at give hende vand hele natten igennem i stedet for brystet, for væske skal hun indtage i løbet af dagen og aftenen og ikke om natten ...
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske