Brev:
Lære at spise selv
1. maj 2011
Alder:
11 mdr.
Lære at spise selv
Kære Helen
Tusind tak for dit brugbare svar, men har lige et par tillægsspørgsmål ift. din dagsplan og amning.
Min datter går jo i vuggestue og der er de begyndt at se en begyndende interesse for at spise selv og putte i munden.
Min datter har jo desværre kun har lært at få stoppet i munden, hvordan lærer jeg hende så at spise selv, altså tage mad i hænderne og putte i munden? For det gør hun ikke... hun putter alt andet i munden, bare ikke mad.
Jeg tilbyder hende mad; ærter, gulerødder, agurk, pasta, kartofler, brød, frugt o.lign., men hun sidder bare med den eller smider det på gulvet. Hun har 8 tænder så hun burde jo kunne klare det.
Hvordan gør jeg det praktisk? Bliver ved og ved at tilbyde det og stoler på, at hun nok skal spise bare hun er sulten nok? Jeg sidder sammen med hende og vi spiser altid det samme til aften så hun ser, at jeg får det samme som hun.
Når jeg kommer og henter hende i vuggestuen er hun så rasende sulten fordi hun ingenting spiser der, at jeg giver hende bryst.... skal jeg nægte og så give hende en bolle?? Puhh det er svært, synes jeg!
Ang. amning og putning, så blir hun puttet i sin egen seng uden problemer, mens jeg ammer hende inde på hendes værelse. Når hun vågner kan jeg de fleste gange nøjes med at give hende vand så sover hun videre. Sidst på natten kommer hun så ind til mig og får bryst og sover videre. Hun sover bedst i sin egen seng for hun ligger og søger mig hele tiden for at få babs... efter hun er startet i vuggestuen søger hun brystet som aldrig før om natten, ikke om dagen.
Håber du kan holde rede på mine spørgsmål ;-)
Med venlig hilsen
Odille