Svar: Hvornår fylder en rolleleg for meget?
29. april 2011
Alder:
3 år
Hej med dig
Når man er 3 år gammel, så begynder man at interessere sig mere og mere for forskellige roller, forskellige figurer. Det kan være brandmænd eller politimænd, og herefter kommer så ofte interessen for Spiderman, Supermand osv. Her er de fleste børn omkring 4 år ...
Det er naturligt en verden som interesserer jeres dreng, fuldstændig ligesom piger ofte interesserer sig for prisesser og hele den verden der ligger i tyl, diademer og lyserødt :)
Jeres dreng begynder at få mere og mere fantasi og det er naturligt rigtig svært for ham at skelne, hvad der er fantasi og hvad der er virkelighed. Nogle gange vil hans lege derfor også godt kunne blive voldsommere end de bør være, og I skal naturligvis finde en balance mellem at lade ham lege og netop lege "rollen som en anden", for det er jo det, det handler meget om og så også sige stop, når I synes det bliver for meget, når det kammer over og måske bliver for voldsomt.
Når børn klæder sig ud, spiller en anden rolle, så giver det dem ofte mulighed for at turde lidt mere - prøve lidt flere grænser af og det er meget lærerigt. Både i forhold til hvad I synes og hvad andre synes er sjovt, men også for ham selv - at prøve sine grænser af på en måde, som han måske ellers ikke turde - som brandmand tør han måske lidt mere end han tør, når han "bare" er sig selv.
Når børn er 3 år gamle så har de rigtig meget brug for opmærksomhed og for anerkendelse af deres forældre. Det er rigtig vigtigt for ham at mærke at I synes om ham og om det han gør og at I deler hans interesse - og dermed også hans interesse for brandmænd. Han vil også elske at grine og lege fjollelege og når han kalder far for Elvis, så er det sandsynligvis fordi han på en gang elsker at spille rollen, men også elsker at lege med jer - og så også - elsker at I går med på legen, elsker at I deler dette fjollede og samtidig fascinerede med ham.
Han kan godt begynde at acceptere forslag og også følge små regler med den alder han har - og igen skal I naturligvis anerkende hans behov for at lege og også indrage jer i legen, men samtidig også nogle gange melde klart ud, at I ikke leger brandmand nu, eller at bedsteforældre eller andre, ikke har lyst til at lege den leg. Så han mærker at det er fint at han leger, der er ikke noget i vejen med ham - men det er ikke altid og det er heller ikke alle andre, som synes det er sjovt.
Børn vil naturligt i 3 års alderen elske at lege mere og mere rolleleg og de bruger ofte legen til at bearbejde nogle af de oplevelser de også har i løbet af dagen. De leger f.eks. "far, mor, børn" og leger at de laver mad, går på arbejde, passer babyen osv. - alt det de nu oplever i dagligdagen. Hvis de mister en bedsteforældre end hund eller andet, ja så kommer dette også med ind i legen.
Så leg og det at lege forskellige roller er altså helt normalt for jeres drengs alder og noget han skal have lov til. Men igen - en balance, for det skal heller ikke være sådan, at de andre trækker sig fra ham, begynder at afvise ham, fordi han ikke vil lege andet end brandmand ... I fortæller at det er ved at ske, men at børnehaven ikke har sagt noget til det endnu, - I kunne godt tage en snak med stuepædagogen om, hvorvidt de skønner at det tager overhånd og om de kan hjælpe jeres dreng til også at lege andre lege ...
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske