Svar: Bevægelser med hovedet
28. april 2011
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Mange børn vil i perioder virrer med hovedet. De gør det når de sover, som din dreng og der handler det om at han drømmer. Man kalder det "head-rolling" og det kan se ud som om at han har det rigtig skidt, men det er helt normalt. Når han bliver ældre og begynder at kravle, så vil han også kunne finde på at lægge sig op i kravlestilling og banke hovedet ind i sengegavlen - det kalder man "head-banging" ...
Børn kan også finde på at virrer med hovedet, når de er vågne. Det gør de ofte fordi det er en leg. Når man virrer med hovedet, så ændrer lyden sig og også synet. Man ser tingene anderledes og børn kan godt lide at gøre ting, som nogle gange gør dem rundtossede - det er helt fint. Det er en ny måde at udforske verden på.
Og så kan børn også finde på at virre med hovedet, fordi de har ondt i ørerne - og det skal man naturligvis være opmærksom på kan være tilfældet, for så skal barnet jo behandles :)
Med hensyn til hans missen med øjnene, så tænker jeg at han jo ikke lyder til at have ondt og at det ikke bør være derfor. Mon ikke det også handler om at han netop lige nu har en alder, hvor det at virre med hovedet og blinke med øjnene giver ham en ny måde at opleve verden på ... det vil være mit umiddelbare bud og at det derfor er en leg :)
Håber du kan bruge disse tanker.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske