Svar: Hvor meget må han sidde og stå?
27. april 2011
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Din dreng må gerne stå på dit skød. Der er stor forskel på om han står ved et bord eller andet, eller om han står hos dig, imens du holder ham i armene og det er en del af jeres måde at tumle på, kommunikere på osv. Det må han gerne.
Han må også gerne sidde hos dig, sidde i din favn, sidde foran dig, med ryggen op af dig osv. Igen er der stor forskel på om han sidder i en skråstol eller sidder hos dig, ligesom han også er for lille til at sidde selv. Han må altså sidde, når du er der og holder ham, han må ikke sidde stablet op med puder eller lignende, før han kan det. De fleste børn er 6 måneder før de er klar til at sidde i en høj stol, når de skal have skemad.
Han får styrke i ryg og nakke til at sidde og han får balance af bla. at ligge på gulvet - og han skal her ligge på maven. Du skriver at skråstolen er ret ny - den havde I ikke behøvet af købe :) - han har meget bedre af at sidde hos jer eller ligge på maven på gulvet. Netop mavemusklerne styrkes af skråstolen - men det er de forkerte muskler, det er i ryggen han skal være stærk, ikke i maven.
Så din dreng skal så meget på maven som muligt og det vil være en rigtig god idé f.eks. at trille ham på maven hen over en stor gymnastikbold. Det styrker også hans balance. Det er også fint at han er hos dig og at I tumler, triller osv. og du må gerne lave bevægelege med ham.
Bevægelege kan være:
- at gribe omkring hans hænder og håndled og lade ham selv trække sig op fra rygleje - det er god styrke til armene og det at holde hovedet og han vil synes det er sjovt at komme fra ryg til siddende og derefter til stående stilling
- at støtte om hans lægge og bøjede knæ og hofte og dreje underkroppen fra side til side
- at hjælpe ham med at dreje om på siden, både fra mave til ryg og fra ryg til mave - evt. ved at vise ham noget interessant legetøj, som han følger. Gør han det selv, så er det fint, så læg ham tilbage og lad ham gøre det igen og igen
- at hjælpe ham med at få fat i egne tæer, når han ligger på ryggen og derfra trille videre om på siden og maven. Giv ham evt. ranglesokker på, så fødderne bliver interessante
- cykelbevægelser, hvor han selv er med til at cykle med sine ben imens du støtter om underbenene
Det er også rigtig godt at begynde at synge og bruge fagter for din dreng. Det er tiden at finde de gamle børnesange frem som 'hjulene på bussen', 'Lille Peter Edderkop' osv. hvor du bruger dine hænder og måske hans krop imens du synger.
Læs også min nyeste bog "Sådan støtter du dit barns udvikling", hvor du netop kan læse om hvad der sker med din dreng både motorisk og mentalt og hvordan du støtter ham videre :)
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske