Svar: Lille bange pige, bange for nullermænd
15. april 2011
Alder:
23 mdr.
Kære Michael
Børn vil naturligt i løbet af deres udvikling, have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Børn under 2 år vil ofte være bange for fremmede, for pludseligt opståede ting, for høje lyde, ligesom de ofte også har en periode, hvor de er bange for vand. For børn i jeres datters alder vil der ofte opstå en frygt for små dyr - lyden af en flue der summer, kan f.eks. få børn i 2 års alderen til at gå helt i panik, ligesom også mørke kan gøre en del børn bange i denne alder.
Nullermænd, små lådne ting, rester af snore, kvaster og lignende kan også nogle gange gøre børn bange. Ofte er det et forbigående fænomen og det stopper igen, hvis man ikke gør noget særligt ud af det, ikke problematiserer det for meget. I kan f.eks. sørge for at gøre ekstra godt rent i gangen i en periode, så hun ikke har noget at frygte, når hun går fra rum til rum og derfor "glemmer" at hun var bange :)
Når det er sagt, så skal man naturligvis også overveje om hendes frygt tager til og kommer til at hæmme hende i hverdagen. I givet fald, vil det være rigtig godt at søge hjælp til at få det behandlet.
Men, derudover så tænker jeg, at det også nogle gange kan handle om at hun måske har svært ved at bearbejde nogle af alle de sanseindtryk hun får. Nogle gange, når børn reagerer næsten "fobisk" på bestemte ting, f.eks. uldtotter, nullermænd osv. så kan det være udtryk for at hun har svært ved at tackle måden det føles på. Altså at hun har svært ved berøringen. Man kalder også dette for taktil skyhed eller sanseintegrationsproblemer og man kan have dette i forskellige grader. Hvis jeres datter har taktil skyhed, så vil hun f.eks. også ofte have svært ved at gå på bare tæer, hun bryder sig ikke om at lege med mudder eller sidde med bolledej eller modellervoks i hænderne og afviser fingermaling. Mange børn reagerer også voldsomt på tøj, syninger i tøjet, vaskemærker i tøjet osv. Børn med disse problemer vil ofte kunne hjælpes af en ergoterapeut eller fysioterapeut der kan lave forskellige øvelser og lege med dem :)
Håber at ovenstående hjælper videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske