Svar: Fortælle om døden til 2 årig

12. april 2011

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Linda

Min dybeste medfølelse, jeg er meget ked af at høre, at din mor er så syg og jeg håber at du er okay ... Hvis din mor allerede er gået bort, vil jeg gerne kondolere.

Børn i 2 års alderen kan ikke forholde sig til døden, men de kan godt forholde sig til at nogen er væk. Derfor vil jeres datter naturligt godt kunne reagere på at bedstemor pludselig ikke er der mere, hun vil savne hende, vil spørge til hende og kan ikke forstå, hvor hun er.

Når børn mister nogen de holder af, har de på samme måde som voksne behov for at sige farvel. Men de har også behov for at tale tingene igennem mange gange og det skal være helt på børnenes præmisser. Der kan gå mange dage, uger og så pludselig dukker der igen et spørgsmål op omkring døden og hvor din datter måske pludselig, nærmest ud af det blå, vil begynde at tale om bedstemor, spørge til hende - og her er det rigtig vigtigt at du er tålmodig og svarer så godt du kan.

Du skal være forberedt på, at hun har mange mange spørgsmål til det hun ikke forstår - og du skal også være forberedt på at der kan komme mange spørgsmål senere hen, når hun bliver måske 5 år, fordi hun i den alder bliver mere bevidst om netop liv og død, hvor kommer vi fra osv. Lige nu er hun så lille, hendes ordforråd så minimalt at det er begrænset, hvor meget hun kan fortælle og spørge om, men når hun bliver ældre, kan spørgsmålene sagtens dukke op.

Jeg synes I skal overveje om hun skal med til begravelsen eller det er bedre for jer at lade hende blive passet af andre. At gå til begravelse er et ritual, hvor man tager afsked med den døde og det mener jeg helt overordnet godt, at børn kan have udbytte af. Det er dog meget vigtigt at de voksne bruger tid på at tale oplevelsen igennem med barnet - både før, under og efter begravelsen. Og igen er det begrænset, hvor meget hun her vil kunne forstå, fordi hun ikke er ældre.

Det kræver også, at du har overskud til at tage dig af din datter den pågældende dag og hvis du er for ked af det, fordi det er din mors begravelse I er til og du derfor følelsesmæssigt ikke kan være til stede for din ...

Annonce

... datter, så er det bedre at hun passes af andre og ikke deltager i begravelsen. Hun er stadig så lille, at det er begrænset, hvor meget hun forstår - og derfor kan det være en fin beslutning at lade hende blive hjemme, netop fordi hun ikke er ældre.

Jeg synes også du skal gøre op med dig selv, hvad du forestiller dig sker efter døden, fordi det er et spørgsmål som din datter naturligt på sigt vil spørge dig om "hvor er mormor?" Det er forskelligt hvad vi tror på og nogle gange er modspørgsmålet til dette "det ved jeg ikke helt, hvad tror du?" og så tage udgangspunkt i den forestilling barnet har. Men med den alder din datter har, er det igen meget svært at forklare særlig meget og for nogen er det fint bare at give en lille beskrivelse "mormor/bedstemor sidder oppe på en stjerne og kikker ned til os" og så kan I en gang imellem kikke op på stjernehimlen og mindes din mor.

Jeres datter forstår godt at noget bliver væk, at noget er slut - det er begreber hun kender i hverdagen, det er ord I bruger. Og I kan sagtens bruge det samme omkring bedstemor, at hun er væk, at hun ikke kommer mere, det er slut. Og så samtidig netop vise hende et billede, en stjerne eller hvad du nu føler for og så mindes på den måde :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der findes billedbøger og mindre bøger skrevet til børn om det at miste, om døden. Du kan låne dem på biblioteket. Der findes f.eks. "Den hvide engel" som er henvendt til børn i alderen 3-6 år. Den finder du i min bogguide.

Der findes også "Bedstefar og Amalie", den er henvendt til de 3-6 årige, der findes også "Peter og Postbudet" som er for de 4-7 årige og der findes "Hvor er du nu?" som er en billedbog om en mus, hvor søster dør på hospitalet og hvor det er svært at forstå, hvor hun pludselig er blevet af, den er fra 4 år ..

De fleste bøger er til lidt ældre børn, men billedbøgerne kan du stadig godt forsøge dig med og så netop tale ud fra billeder og kun bruge lidt af teksten, så det alligevel bliver forståeligt for din datter.

Jeg håber du kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke - og et stort knus til dig fra mig! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor