Svar: Vil pludselig ikke vende sig mere
5. april 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Trine
Det er helt naturligt at børn i perioder, pludselig holder op med at gøre ting de tidligere har kunne. Det kan være at barnet har kunne trille omkring, men pludselig holder det op, det kan også være at barnet tidligere har kunne sige bestemte ord og lyde, men pludselig bruger barnet ikke disse ord.
Det handler ofte om at barnet udvikler sig rigtig meget hele tiden og at barnet derfor i perioder, sætter visse ting på pause. Det er altså ikke forsvundet, men barnet kan ikke koncentrere sig om det hele på en gang, og så står noget lidt stand by indtil barnet så er klar igen ...
Om det er tilfældet hos jer, tør jeg ikke sige. Det lyder jo lidt usædvanligt, at han ligefrem bliver ked af det, når du prøver at hjælpe ham med at trille - som om at han pludselig føler det ubehageligt ... Det er derfor nærliggende at tænke på, om han kan have slået sig eller på anden måde være blevet forskrækket og derfor pludselig forbinde det med noget ubehageligt. I hvert fald lyder det som om at du skal hjælpe ham med at trille lidt omkring, prøv også at svinge ham, have ham på maven, drej ham rundt osv. i dine arme eller brug din krop som tumleplads.
Læg dig i dobbeltsengen eller på en stor madras på gulvet og lad ham trille fra din mave og ned på madrassen osv. fordi det at være i din nærhed, måske kan give ham trygheden igen og atter turde gøre det.
Hvis du skønner, at han har fået ondt og det er derfor han bliver ked af det og ikke vil mere, så skal han tjekkes af lægen. Men som sagt, kan det også handle om at han lige nu er igang med at udvikle sig på nogle nye områder og ikke kan det hele på en gang - så det med at trille står måske lige nu lidt på stand by :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske