Svar: Motorik - bruge sine hænder
3. april 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Mor
Nogle gange når børn slår sig selv, hiver sig i håret eller trækker sig i øret og det især er i den ene side - så kan det være tegn på at barnet har ondt i øret ... så hvis din dreng har været forkølet og virket generet i sine luftveje, så var det måske en idé at få tjekket om han har væske på øret :)
Men ofte er det ligeså meget noget helt naturligt for børn. De bruger deres hænder og finder ud af og øver sig i at bruge hænderne på forskellig måde - ligesom han også øver sig i at daske hænderne i bordet, lave lyd osv. Det er sjovt for ham.
Du skal naturligvis være opmærksom på at han skal bruge begge sine hænder - det kan godt være at han lige nu foretrækker sin højre hånd og det er helt fint, men det er vigtigt at venstre hånd ikke bare er passiv. Du skal være sikker på at han kan bruge sin venstre hånd og arm :)
Med den alder han har nu vil det være rigtig godt at træne "at skifte hånd" med ham, hvor du f.eks. giver ham et stykke legetøj i venstre hånd og så skal han samle hænderne og tage det, flytte det til højre hånd. Denne måde at koordinere på er vigtigt. På samme måde vil han også skulle putte hænderne til munden, tage det legetøj du har givet ham og putte det i munden for at undersøge det :)
Du må også gerne lege bevægelege med ham, hvor du triller ham og bevæger ham og du kan i den forbindelse også øve med ham, at du holder ham i hænderne og han så skal trække sig op at sidde og derefter op at stå. Det vil også give dig et indtryk af om han har lige meget styrke i begge arme og hænder.
Syng også sange med fagter, hvor du bevæger din hænder og fingre imens du synger og han kan efterligne dig - det kan f.eks. være "lille Peter edderkop", hvor du med dine fingre viser hvordan Peter kraver, regnen falder osv.
Hvis du oplever at han tydeligt er stærkere i den ene side i forhold til den anden, så synes jeg lige du skal få jeres læge til at se på ham :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske