Svar: Motorik - bruge sine hænder

3. april 2011

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mor

Nogle gange når børn slår sig selv, hiver sig i håret eller trækker sig i øret og det især er i den ene side - så kan det være tegn på at barnet har ondt i øret ... så hvis din dreng har været forkølet og virket generet i sine luftveje, så var det måske en idé at få tjekket om han har væske på øret :)

Men ofte er det ligeså meget noget helt naturligt for børn. De bruger deres hænder og finder ud af og øver sig i at bruge hænderne på forskellig måde - ligesom han også øver sig i at daske hænderne i bordet, lave lyd osv. Det er sjovt for ham.

Du skal naturligvis være opmærksom på at han skal bruge begge sine hænder - det kan godt være at han lige nu foretrækker sin højre hånd og det er helt fint, men det er vigtigt at venstre hånd ikke bare er passiv. Du skal være sikker på at han kan bruge sin venstre hånd og arm :)

Med den alder han har nu vil det være rigtig godt at træne "at skifte hånd" med ham, hvor du f.eks. giver ham et stykke legetøj i venstre ...

Annonce

... hånd og så skal han samle hænderne og tage det, flytte det til højre hånd. Denne måde at koordinere på er vigtigt. På samme måde vil han også skulle putte hænderne til munden, tage det legetøj du har givet ham og putte det i munden for at undersøge det :)

Du må også gerne lege bevægelege med ham, hvor du triller ham og bevæger ham og du kan i den forbindelse også øve med ham, at du holder ham i hænderne og han så skal trække sig op at sidde og derefter op at stå. Det vil også give dig et indtryk af om han har lige meget styrke i begge arme og hænder.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Syng også sange med fagter, hvor du bevæger din hænder og fingre imens du synger og han kan efterligne dig - det kan f.eks. være "lille Peter edderkop", hvor du med dine fingre viser hvordan Peter kraver, regnen falder osv.

Hvis du oplever at han tydeligt er stærkere i den ene side i forhold til den anden, så synes jeg lige du skal få jeres læge til at se på ham :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!