Svar: Forklæde
31. marts 2011
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Gitte
Nogle børn protestere over for forklæde-jakken fordi den netop har ærmer og det irriterer dem, at skulle pakkes ind for at spise ... Hun forstår jo ikke dine bevæggrunde for at give hende jakken på, hun kan ikke forholde sig til om tøjet bliver plettet eller ej, hun synes bare det er irriterende.
Måske kunne I finde en alternativ løsning, med et almindeligt smækforklæde uden ærmer og så smøje hendes ærmer op, når hun skal spise, så hun føler sig mere 'fri' til netop at spise som hun gerne vil :)
Det er rigtigt at hun naturligt prøver grænser, men samtidig spejler hun sig jo også i jer og vil gerne gøre som I gør og som hun ser andre gøre. Hun har en alder nu, hvor hun naturligt bliver mere og mere bevidst om sig selv, om hvem hun er, hvad hun kan og hvad hun gør - og netop begynder at forholde sig til sig selv i forhold til andre - og ingen andre får jo forklæde-jakke på, når de skal spise ... :)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske