Svar: Forhold til far og mor

23. marts 2011

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor S

Tillykke med at du venter dig igen :)

Tak for dit brev og alle dine tanker, - de to punkter du stiller op som forklaring på, at jeres dreng lige nu foretrækker far, er helt rigtige. Det skyldes sandsynligvis begge dele.

Der er ingen tvivl om at jeres dreng naturligt søger sin far, fordi far har været rigtig meget omkring ham og stadig er det. Det er far som tit afleverer og henter i institution, det er far der skifter ble, hjælper med tøjet, trøster når jeres dreng vågner om natten og er ked af det - og det har naturligt været sådan ekstra meget, fordi du både arbejder længere væk, men nu også er gravid. Du har ikke kunne tage dig af ham på samme måde som tidligere, fordi du har haft kvalme og været meget træt og du har tilmed også haft en maveinfektion, hvor du slet ikke har kunne tage dig af jeres dreng...

Du fortæller også at du naturligt bliver ked af det og nogle gange også græder, fordi du bliver afvist - og du har ret i, at han naturligvis også mærker dette. Det kan betyde flere ting - både at han finder det interessant at mærke din reaktion, men også at han jo føler at du nogle gange trækker dig fra ham. Det er naturligt, at du gør det - når du fornemmer at han ikke vil dig, så trækker du dig og skubber ham måske mere fra dig (ubevidst) så hele situationen bliver forstærket.

Det er rigtig vigtigt at du og jeres dreng laver noget sammen, som kun er jer to. Det er rigtig vigtigt at du kommer mere på banen igen - og det skal ikke være aften og nat, hvor han er træt og overskudet minimalt. Det skal være i løbet af dagen. Du skal ikke lige nu stå op om natten, og kræve at tage dig af ham der - lad far om det, så alle får den søvn de har behov for og sover så godt som muligt. ...

Annonce

... Men i dagtimerne, skal I være sammen og du skal naturligt hjælpe ham og være sammen med ham.

Det er her super vigtigt at far også bakker op omkring dette, så far signalerer at det kan mor ligeså godt gøre. Det er også vigtigt at de to ikke holder dig udenfor, men at far får signaleret at I alle tre kan gøre ting sammen. Far skal også give dig masser af knus og kys, så han direkte viser jeres søn, at han synes du er dejlig og er helt tryg ved dig :)

Det kan være en god idé at I leger en leg, hvor jeres søn kommer skiftevis fra den ene til den anden. Når han gerne vil være hos far så lad ham "flyve" mellem fars favn og din. Så I bevidst arbejde med det skift der ligger mellem at være hos den ene og den anden og gør det til noget sjovt. Det er vigtigt at det sker i en sjov og positiv stemning og at I gør det til en leg.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det vil også være rigtig godt, hvis du kunne bruge humor i kontaktet med din dreng og bruge fysisk kontakt. Når din dreng er hos dig og hellere vil over til far, så kan du sige: "Din lille bøllespire, vil du heller over til far, vil du, vil du, ved du hvad vi gør ved drille børn - vi kiiiilder dem, gør vi .." eller lignende og så kilder du ham og får ham afledt fra at komme hen til far og får ham samtidig givet noget kontakt, som han synes er sjovt og rart. Prøv også en gang imellem at lege lidt voldsommere lege med ham, hvor du lader dine fingre kravle op af hans krop, tumler med ham, leger at du er en stor farlig løve eller krokodille der spiser ham.

Igen er det vigtigt at han mærker dig, mærke at du gerne vil ham, at I har fysisk kontakt og nærhed - og gør så meget ud af det om dagen som muligt og ikke aften og nat ...

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.