Svar: Forhold til far og mor
23. marts 2011
Alder:
19 mdr.
Kære mor S
Tillykke med at du venter dig igen :)
Tak for dit brev og alle dine tanker, - de to punkter du stiller op som forklaring på, at jeres dreng lige nu foretrækker far, er helt rigtige. Det skyldes sandsynligvis begge dele.
Der er ingen tvivl om at jeres dreng naturligt søger sin far, fordi far har været rigtig meget omkring ham og stadig er det. Det er far som tit afleverer og henter i institution, det er far der skifter ble, hjælper med tøjet, trøster når jeres dreng vågner om natten og er ked af det - og det har naturligt været sådan ekstra meget, fordi du både arbejder længere væk, men nu også er gravid. Du har ikke kunne tage dig af ham på samme måde som tidligere, fordi du har haft kvalme og været meget træt og du har tilmed også haft en maveinfektion, hvor du slet ikke har kunne tage dig af jeres dreng...
Du fortæller også at du naturligt bliver ked af det og nogle gange også græder, fordi du bliver afvist - og du har ret i, at han naturligvis også mærker dette. Det kan betyde flere ting - både at han finder det interessant at mærke din reaktion, men også at han jo føler at du nogle gange trækker dig fra ham. Det er naturligt, at du gør det - når du fornemmer at han ikke vil dig, så trækker du dig og skubber ham måske mere fra dig (ubevidst) så hele situationen bliver forstærket.
Det er rigtig vigtigt at du og jeres dreng laver noget sammen, som kun er jer to. Det er rigtig vigtigt at du kommer mere på banen igen - og det skal ikke være aften og nat, hvor han er træt og overskudet minimalt. Det skal være i løbet af dagen. Du skal ikke lige nu stå op om natten, og kræve at tage dig af ham der - lad far om det, så alle får den søvn de har behov for og sover så godt som muligt. Men i dagtimerne, skal I være sammen og du skal naturligt hjælpe ham og være sammen med ham.
Det er her super vigtigt at far også bakker op omkring dette, så far signalerer at det kan mor ligeså godt gøre. Det er også vigtigt at de to ikke holder dig udenfor, men at far får signaleret at I alle tre kan gøre ting sammen. Far skal også give dig masser af knus og kys, så han direkte viser jeres søn, at han synes du er dejlig og er helt tryg ved dig :)
Det kan være en god idé at I leger en leg, hvor jeres søn kommer skiftevis fra den ene til den anden. Når han gerne vil være hos far så lad ham "flyve" mellem fars favn og din. Så I bevidst arbejde med det skift der ligger mellem at være hos den ene og den anden og gør det til noget sjovt. Det er vigtigt at det sker i en sjov og positiv stemning og at I gør det til en leg.
Det vil også være rigtig godt, hvis du kunne bruge humor i kontaktet med din dreng og bruge fysisk kontakt. Når din dreng er hos dig og hellere vil over til far, så kan du sige: "Din lille bøllespire, vil du heller over til far, vil du, vil du, ved du hvad vi gør ved drille børn - vi kiiiilder dem, gør vi .." eller lignende og så kilder du ham og får ham afledt fra at komme hen til far og får ham samtidig givet noget kontakt, som han synes er sjovt og rart. Prøv også en gang imellem at lege lidt voldsommere lege med ham, hvor du lader dine fingre kravle op af hans krop, tumler med ham, leger at du er en stor farlig løve eller krokodille der spiser ham.
Igen er det vigtigt at han mærker dig, mærke at du gerne vil ham, at I har fysisk kontakt og nærhed - og gør så meget ud af det om dagen som muligt og ikke aften og nat ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske