Forhold til far og mor

23. marts 2011

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Forhold til far og mor

Hej Helen

Der er gået et stykke tid siden jeg har skrevet sidst. Vores dreng er 19 måneder gammel nu og vi står foran nogle udfordringer og har brug for dit råd.

Vores dreng er egentlig meget glad, snakker meget, spiser godt og er fysisk gerne aktivt. For tiden er han dog meget optaget af sin far. Det er kun far der duer og han afviser mig som mor.
Så længe far er i synsvidde kan vi godt være lidt sammen og læse en bog for eksempel, men efter kort tid bliver han ked af det og vil til sin far. Sker det ikke med det samme oplever vi et raserianfald med flitsbue og skrigeri. Nogle gange løber han også grædende til sin far med udstrakte arme. Så snart han er hos ham er han stille og lægger hovedet på hans skulder.

Den anden dag skulle faren gå ud af huset, mens den lille sov sin middagslur. Da han vågnede og faren ikke var der, var der stor ballade. Han græd og blev sur med flitsbue og det hele. Jeg prøvede at forklare ham at faren var at købe ind men kommer snart igen og at jeg forstår at han er ked af det, men at jeg nok skal sørge for ham ... men det har slet ikke hjulpet. Først efter en time da faren kom hjem var der ro igen.

Jeg må hverken skifte ble, klæde ham på og om natten duer jeg heller ikke mere. Jeg prøver ikke at tillade det, men nogle gange er jeg også bange at være alene med ham (Og forstå mig ret, jeg ved godt at jeg skal tage det roligt og skal vise styrke for at han kan føle sig tryg... men det er nogle gange rigtig svært)

Det ene er jo at det gøre meget ondt at blive afvist af sit barn, men for det meste er vi jo bekymret for at han ikke har det godt og ikke føler sig tryg.

Fra vores nuværende synspunkt kunne det have 2 grunde.

1. ...

Annonce

... Jeg arbejder en del længere væk fra vuggestuen end faren gør. Derfor er det tit ham, der afleverer og henter. Plus, når den lille er syg afleverer vi ham hos familie og det gør også faren, fordi det er tættere på for ham.

2. Jeg er gravid i uge 12 nu og har haft en del kvalme og var meget træt hvorfor jeg ikke var så meget på de sidste par uger. Det vil sige at faren er stået op og om natten når den lille grædt, jeg har sovet mere også tidligt om aften og var nok ikke helt så aktivt som jeg plejer at være.

Derfor formoder vi, at han føler sig forladt af sin mor eller at han ikke føler sig tryg med forandringerne. Og nu er faren den eneste person han stoler på og klamrer sig fast på ham, så at han heller ikke forandrer sig. (Det hele blev endnu værre efter jeg har været syg med maveinfektion og slet ikke kunne tage mig af ham.)

Hvad skal vi gøre nu?
Jeg vil og tror at jeg nu også kan være mere på igen. Men nu vil den lille ikke mere. Han afviser mig. I nat var han tørstig og da jeg gik ind til ham blev han sur at det ikke var faren der kom. Så hentede jeg faren til sidst. Ellers skulle jeg ikke havde gjort det?

Skal jeg bruge mere tid alene med ham? Hvad hvis han så får et raserianfald? Er det bare noget vi så skal igennem?

Fra min side er der også skyldfølelse at jeg skulle havde gjort det anderledes... men hvordan... jeg har jo også et ansvar for den lille baby i maven og når den bliver født skal jeg jo også være der for begge to. Er det her bare noget vores lille skat skal lære?

Nogle gange kan jeg heller ikke holde tilbage med at græde. Er det ok at vise sin følelser eller gøre det ham bare mere usikker?

Vi er spændt på dit svar.
Mange hilsner
Mor S

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor