Svar: Hvad kan man som 3 årig
15. marts 2011
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære Rikke
Ud fra din beskrivelse, så lyder det som om at Emil er rigtig godt med i forhold til sin alder. Han lyder til at være en både sød og kvik dreng, der udvikler sig rigtig fint og i sund retning :)
De 3 årige børn taler rigtig meget og ca 75% af deres tale skal være forståelig og bestå af længere sætninger, gerne sætninger med 3-5 år som "Far drikker øl". "Der er en stor hund". Det er en alder, hvor barnet spørger rigtig meget, det man kan kalde "hvorfor dit og hvorfor dat" og det betyder rigtig meget for de 3 årige at finde ud af hvordan verden fungerer og det gør de ved at spørge. Børn i 3 års alderen taler ofte også rigtig hurtigt og kan derfor snuble over ordende, fordi de har så meget de skal fortæller.
Jeres dreng lyder til at være rigtig god til at tale og er også begyndt at sætte flere og flere ord på sine følelser, det er meget meget fint :)
Børn i 3 års alderen kan bygge puslespil med 6 brikker, de kan tegne en cirkel og tegne en firkant, de forstår ordene "nu, snart og senere". De kan stable tårn af 5-7 klodser. De kan være med til at bage og kan godt finde ud af at trille en bolle, forme den og lægge den på pladen. De kender de almindelige farver som rød, blå, gul og grøn. De kan tælle til 3 og kan også fortælle at de er 3 år, når man spørger. De kan godt kende forskel på sig selv og andre børn og skelner tydeligt mellem babyer/yngre børn end dem selv, men skelner ikke tydeligt mellem dem selv og ældre børn.
De kan selv tage sko på, men ikke sko med snørrebånd. De kan selv tage tøj på, men skal have hjælp til knapper, tryklåse og lynlåse. De kan spise selv med gaffel og ske, de forsøger med en kniv, men det er ofte stadig for svært.
De kan kaste en stor bold over hovedet, de kan sparke til en bold der ligger stille og ramme den, så bolden triller fremad. De kan hoppe på et ben, de kan gå kortvarigt på tæer, når man viser dem hvordan og beder dem forsøge. De kan cykle på en tre-hjulet cykel (men det kræver naturligvis at de kan nå pedalerne :)) De begynder at træne renlighed, de vil gerne selv børste tænder (voksne skal stadig børste efter), de vil gerne vaske hænder og elsker at sæbe hænderne ind.
De 3 årige børn har rigtig meget brug for opmærksomhed og godkendendelse af de vokse, de har brug for at blive set og mødt og de har brug for at man lytter og svarer på alle deres spørgsmål. Mange treårige søger den ene forældre mere end den anden og ofte har især den forældre der har modsat køn, særlig interesse. De får i denne alder stadig anfald af fortvivlelse og kan blive meget frustrerede, når verden går dem imod, men de begynder mere og mere at acceptere forslag til andre handlinger og vil også kunne følge enkle anvisninger, når man forsøger at hjælpe dem med at løse et problem, som i første omgang har gjort dem kede af det.
Det er vigtigt for de treårige at føle sig værdifulde for forældrene og det er vigtigt at de har en rolle. De har brug for at kunne være med i dagligdagen, f.eks. være med til at komme varer op i indkøbskurven, dække bord, lave mad, gøre rent - de elsker at føle sig betydningsfulde og det er dejligt at kunne hjælpe mor og far.
Børn i denne alder nyder også at grine og gøre fjollede ting og de synes det er sjovt, hvis de kan begynde at drille mor og far lidt mere bevidst. Det er ikke for at lyve, men mere som en leg, når jeres dreng lægger sig på gulvet og siger at han er faldet og har slået sig - smart måde at få jeres kontakt på :)
Børn i 3 års alderen vil gerne være sammen med andre børn og leger også med andre børn, men stadig bruger de også en stor del af deres tid på at se på og observere hvad de andre gør, hvorfor og hvordan. Og de nyder derfor også at lege alene. Når de leger sammen med andre, så er det ofte rollespil, hvor de leger ting som afspejler hverdagen og måden de ser vi voksne agerer på. De leger f.eks. "mor, far, børn", de kan lege læge, hvis de har været indlagt. De inviterer også gerne til kaffeselskab og serverer plastikmad og vand af små legekopper.
Og hvordan kan man så støtte børn i denne alder ... Tja, I kan hjælpe jeres dreng med at styrke hans hånd-øje koordination ved at give ham store knapper eller store perler der skal sættes på snørrebånd eller piberensere. Det vil også være godt til at styrke hans finmotorik.
Så skal I spille bold og vise ham hvordan han skal kaste, gange, sparke og lade ham prøve mange forskellige bolde - både forskellige i blødhed og hårdhed, men også i størrelser.
I kan lege at I er forskellige dyr og vise ham, hvordan dyrene går og bevæger sig forskelligt. Man kan hoppe som en frø, eller vralte som en and, eller sno sig som en slange ..
I skal lytte og snakke med ham og forsøge at svare på alle de spørgsmål han stiller. For ham findes der ikke forkerte svar, for ham er I altvidende! :) Nyd det så længe det varer :)
I skal synge, danse, lege sanglege, bruge rim og remser, læse i bøger og når I taler med ham, skal I bruge mange forskellige ord og også sætte flere og flere tillægsord og beskrivende ord på de ting I oplever sammen.
I kan spille spil af forskellige slags. Der findes mange fine børnespil til børn fra ca 3 år, som vil være med til at styrke hans lyst og evne til at sidde stille og koncentrere sig i lidt længere tid :)
Og så skal I også tale med ham om den gang da han var baby. De treårige elsker at høre historier om sig selv og det vil være oplagt at han nu, hvor han skal være storebror, også får lov til at kigge billeder fra han var lille :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske