Svar: Kravler men kan ikke sidde
8. marts 2011
Alder:
7 mdr.
Kære førstegangs forældre
Ja, jeg synes faktisk det er lidt usædvanligt at jeres datter er så god til at kravle, som I beskriver, hvis hun ikke også kan sidde ... spørgsmålet er derfor også, om hun må egentlig tilter til siden, fordi hun så fra siddende stilling kommer igang med at kravle og at det netop er mere interessant for hende nu, end at sidde stille ...
Man skal næsten se hende for at vurdere hendes styrke i ryggen. Umiddelbart vil jeg formode at hendes ryg og nakke er stærk, det skal den være for at kun kan kravle på alle fire, holde hovedet og bevæge sig bevidst i kryds-mønster. Jeg synes derfor (selvom jeg jo ikke har set hende), at det lyder fornuftigt at lade hende sidde i høj stol, når hun spiser og også at lade hende sidde på gulvet, gerne mellem jeres ben, når hun leger. Så hun også får øvet det at sidde :)
Hun må på samme måde også gerne sidde op i klapvognen og holde fast med hænderne i vognens kant, men I skal naturligvis lægge hende ned og give hende mulighed for at hvile sig med ryggen mod ryglænet, når hun viser behov for det. Jeg vil umiddelbart formode, at hvis I sætter hende op af ryglænet, når I triller hende af sted, så vil hun naturligt strække sig frem og sidde selv, når hun har lyst til det og vil lægge sig tilbage og hvile sig, når det er hendes behov :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske