Brev:
Kravler men kan ikke sidde
8. marts 2011
Alder:
7 mdr.
Kravler men kan ikke sidde
Kære Helen
Tak for dit sidste svar til os.
For en måneds tid siden begyndte vores datter at kravle, og hun kravler nu, hvor hun er syv en halv måned, meget hurtigt og kan også selv rejse sig op, når hun holder fast i noget. Hun er i det hele taget meget optaget af- og god til at bruge sin krop, og derfor synes vi, det er lidt mystisk, at hun ikke rigtig kan sidde endnu.
Vi ved godt, at det ikke er usædvanligt, at hun ikke kan sidde sikkert selv med den alder, hun har nu, men vi undrer os lidt over, at hun meget hurtigt "falder sammen" eller til siden, når hun sidder i høj stol. Hun er ikke altid så glad for at sidde der under måltiderne, så vi sidder ofte med hende på skødet. Skal vi undgå den høje stol, til hun sidder mere sikkert eller tværtimod lade hende sidde der i kortere tid, så hun efterhånden bliver stærkere i ryggen og bedre til at holde balancen?
Bør vi øve hende i at sidde ved at sidde med hende på gulvet, eller skal vi bare lade hende selv øve sig i det, hun nu er optaget af, som er at kravle og stå? Hun virker meget opsat på at komme fremad og opad, og vi tænker, at det at sidde måske ikke har den store interesse nu, hvor hun selv kan komme omkring :-)
Vi har købt en klapvogn, hvor ryglænet kan lægges helt ned. Skal vi vente med at tage den i brug, til hun kan sidde mere sikkert?
Hun nyder at sidde op i barnevognen, men hun falder også her til siden - ofte også fordi hun læner sig ud over kanten for at holde øje med verden :-)
Er det usædvanligt at børn kravler længe før de sidder?
Venlig hilsen
Førstegangsforældrene