Svar: Motorik, sanser, sprog og fantasi
3. marts 2011
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære forældre
Tusind tak for jeres fine beskrivelse af jeres dreng og de ting I har fået at vide, til samtalen i vuggestuen. Lad mig lige starte med at sige, at jeg synes det lyder som om at I har en sød, kvik, klog og meget dejlig dreng, der lyder til at trives og som umiddelbart lyder til at have det ganske som man kan forvente af en 2 årig.
Han er 2 år og 3 måneder - han er stadig bare en lille dreng. Han er igang med en rivende udvikling og der sker rigtig meget med ham nu og de næste år frem.
Motorisk - man kan sige, at han jo ikke tager skade af at få lidt hjælp til at udvikle sig motorisk. Det kunne være en rigtig god idé at gå til gymnastik med ham, eller at melde ham til svømning, et hold hvor I er med i vandet ... At få decideret sansemotorisk træning, kunne naturligvis også være en idé, som pædagogerne har foreslået - der findes private ergoterapeuter som tilbyder dette.
Sansemotorisk træning er som en leg, barnet skal klatre, vippe, gynge, trille, hoppe osv. Det kan være en 'forhindringsbane' som barnet skal forcere og de fleste børn oplever det sjovt, selvom det naturligvis også kan være lidt hårdt, fordi de jo presses lidt der, hvor de har det svært. Sansemotorisk træning kan godt give en bedre fornemmelse for egen krop, som pædagogerne synes han har brug for ...
Hvordan har jeres dreng det med berøring? En måde at give ham fornemmelse for egen krop kunne også være at I masserede ham, kildede ham, tumlede med ham - og en måde at få koblet fantasien på og historien uden bog, kunne være at I brugte hans krop, til at fortælle en historie. Det kan gøres ved at han ligger stille ned, det skal være behageligt, varmt. I kan fortælle en historie om en mus eller et andet dyr, der kravler rundt på ham, smager på osten (hans tæer), løber ind og gemmer sig (i armhulen) eller lignende, så I bruger hans krop til at fortælle en historie på/med.
I kan også sætte noget klassisk, afslappende musik på og fortælle hvad I hører efter lydende og igen bruge hans krop, berøre ham imens - "solen skinnede, det var dejligt vejr, drengen løb rundt på marken ... det begyndte at blæse, vinden kom fra alle sider (og imens bruger I jeres hænder på hans krop, som vinden der blæser), ... så begyndte det at regne, først regnede det stille, dryp, dryp, dryp og så begyndte det ... (igen med jeres fingre som regnen der drypper).
At han har været sent til at gå og går meget på indersiden af sine fødder, kan godt være årsagen til at pædagogerne oplever ham lidt tilbageholden motorisk .. Om hans fødsel kan have betydning, er svært at sige, hvis hans hofte er normal, så burde der ikke være noget her ...
Med hensyn til koncentration, så vil børn i 2 års alderen naturligt insistere på at gøre mere og mere uden hjælp. Det betyder rigtig meget for dem, at kunne mestre ting selv. Børn i denne alder er igang med at finde deres selvbillede, det betyder at de er igang med at forholde sig til hvem de selv er og hvordan de påvirker andre. Man oplever det ofte ved at barnet begynder at sige "det er min" eller "jeg". Men børn i denne alder vil naturligt stadig have brug for hjælp til rigtig mange ting - de vil så gerne, men magter det stadig ikke og derfor får børn i denne alder ofte anfald af fortvivlelse. Det er enormt frustrerende for dem, at ville og ikke kunne.
Børn i denne alder har derfor naturligt brug for at vi som forældre er der, motiverer, guider og opfordrer til at forsøge igen og igen, så barnet stille og roligt finder ud af det og får lært hvordan - og får små succesoplevelser med på vejen.
At kalde jeres dreng "politimand" synes jeg har meget negativ klang. Det er mit indtryk, at jeres dreng er meget empatisk, det vil sige har god evne til at sætte sig ind i hvad der sker omkring ham, hvordan andre har det, hvordan andre agerer - og det er ret flot i en alder af kun 2 år. I skriver, at de har sagt at det er en forstadie til at "lege politimand og pege fingre" - Det er mit indtryk, at børn der sidder og "holder øje", de gør det, fordi de et eller andet sted, godt ved hvordan man skal opføre sig. De har meget fin fornemmelse for, hvad der er okay og hvad der ikke er - og det er for mig et meget stort plus. Og at "pege fingre" - nej det gør de ikke - det de gør, er at gøre opmærksom på, når andre ikke kan opføre sig ordenligt, når andre ikke er søde ved hinanden.
At kunne fordybe sig kræver at man finder det man skal fordybe sig i mere interessant end det der foregår omkring en. Og for de fleste af os, så er det da ret spændende at følge med i, hvad andre laver, siger til hinanden og hvad der sker - mere end at sidde for sig selv ...
Jeres dreng er igang med at lære at lege selv i længere tid, I kan sætte ham igang og trække jer tilbage og det er super fint. Det er helt naturligt at han stadig har brug for at dele sin lege med jer, man taler om et fælles tredje. Det vil sige når barnet og den voksne i fællesskab kigger på en ting eller udfører noget sammen. Ofte starter det med at den voksne sidder og kigger på noget, som fanger barnets interesse. Han ser at du er optaget af det og begynder derfor at interessere sig for, hvad det er du laver. Du viser ham det, taler om og forklarer, hvad det er I kigger på og han lærer derved en masse nye ord, samtidig med at det giver ham lyst til selv at undersøge og prøve at forstå. Det er altså helt naturligt og en vigtig del i det at lære, at lære sammen med sine forældre, via et fælles tredje.
Fokus på en leg af gangen skabes lettest ved at have legetøjet sorteret. Gerne i store kasser og sat på hylder. Det vil være en rigtig god idé at rygge op jævnligt, fordi det giver mere lyst til at lege og gør legetøjet mere overskueligt. Når han skal lege, så tager I en kasse frem, som han så kan tømme og lege med det, han nu finder interessant. Når han er færdig med at lege med det, så skal alt puttes tilbage i kassen igen og sættes på plads, inden man tager det næste frem.
Store billeder på kassens sider, som viser, hvad der hører til i de forskellige kasser. Det kan være biler i en kasse, spil i en anden kasse, bamser i en tredje kasse, køkkenting og legemad i en fjerde kasse osv. vil også hjælpe ham til at rydde op.
Børn leger naturligt det de oplever i hverdagen - det er netop gennem leg de får bearbejdet mange daglige oplevelser og også får prøvet forskelligt ting af. Det lyder derfor helt naturligt og helt normalt at jeres dreng leger "hoppe op i bilen, køre, ud af bilen igen" og lignende, fordi det er ting han oplever i hverdagen. På samme måde vil han naturligt også lege at han rører i en gryde, taler i telefon eller putter bamsen med et kys, som han ser I gør i hverdagen. Det er helt fint og jeg synes ikke man kan forvente meget mere, af en dreng på kun 2,3 år ... :)
Jeres dreng er ganske givet meget tænksom og meget kvik. Han taler rigtig godt og er måske også god til tal og farver - han ligner nok sin mor på dette punkt og han kan sagtens være et barn, som bruger hovedet mere end kroppen ... Og det er helt okay. Det skal der også være plads til.
Det er jo super positivt at han er så god til at kommunikere verbalt og det er meget naturligt at han så ikke også er super hurtig motorisk. Han hjerne kan ikke det hele på en gang og han har brugt rigtig meget krudt på sit sprog og mindre på at lære at gå - men det jeg hæfter mig ved, er at I jo fortæller at han aldrig sidder stille. Han elsker at bruge sig selv og bruger mange kræfter på at flytte større møbler og lignende. Det synes jeg er rigtig godt - det viser jo, at han ikke kun bruger sit hoved og at han har lyst til at bruge sig selv motorisk. Der er gang i ham. Og jo - alle børn har i denne alder en naturlig indre drivkraft, hvor de har svært ved at sidde stille i længere tid ...
Med hensyn til sprog, så er det helt naturligt at han i sin interesse for at lære sprog en gang imellem bruger ord, som han ikke helt ved hvad betyder og som han heller ikke ved helt hvordan skal bruges. Det lærer han jo netop ved at sige dem, bruge dem, prøve dem af. Og jeg synes bestemt at I skal blive ved med at læse for ham, - og læse mange slags bøger. Både bøger med billeder, hvor I skiftes til at pege og tale om hvad der sker, også bøger med flapper, som kan løftes og hvor I så kan tale om, hvad der sker under, hvem der mon gemmer sig der.
Og i må naturligvis også gerne læse en bog, hvor det handler om at lytte mere end at tale - det er helt fint, det skal være en variation i dagligdagen. Lysten til bøger, glæden ved bøger er rigtig god at bibeholde! Da min den yngste var på jeres søns alder sov hun konsekvent med bøger i favnen i stedet for en puttebamse, hun elskede bøger og det gør hun også den dag i dag, nu næsten 10 år gammel :)
Rim og remser er også godt og det vil være fint, at bruge rim og remser i hverdagen, så det bliver sjov og leg. Hvis det regner en dag, så sig remsen "det regner sagde Per degner", når det banker på døren så sig "hvem er det der banker, det er Peter Anker", når I skal have frikadeller en dag så sig "Nede i fru Hansens kælder, kan man købe frikadeller" osv. Så de ikke bare læses op af en bog, men siges og bruges i hverdagen som sjov :)
Syng sange sammen med ham, forskellige børnesange, brug gerne en sangbog og køb også gerne en CD med børnesange på, som han kan høre og synge med på.
Lav billedelotteri, hvor I skiftes til at råbe op og lægge de rigtige billeder på pladerne. Lav memory/huskespil, hvor brikkerne lægges med bagsiden op og I så skiftes til at vende og finde to brikker der passer sammen. Disse spil er gode for sproget, men er bestemt også gode for koncentrationen. Igen, vær opmærksom på at han ikke kan koncentrere sig særligt længe, så tag brikker fra, så spillet ikke er for stort og for svært at overskue - og ikke tager for lang tid.
Børn er forskellige og børn ligner naturligt også forældrene - heldig er han dog, jeres dreng, at have så omsorgsfulde og opmærksomme forældre som jer, så helt galt går det nok ikke :)!
Og ja - jeres dreng må gerne lege med biler, køretøjer og postmand Per, det er helt okay :)
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre på vej og at I har føler at I har fået lidt konkrete ting at arbejde videre med - men hold så også lige fast i, at han som sagt lyder til at være en skøn og dejlig 2 årig, igang med en fin udvikling.
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske