Svar: Bagud grovmotorisk - forud finmotorisk
25. februar 2011
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det er vigtigt at børn ligger så meget på maven som muligt, når de er vågne. Det er netop fra maveliggende stilling at barnet får styrke i ryg og nakkemuskler til at kunne sidde og det er også fra maveliggende stilling at børn lærer at trille, krybe og kravle.
Hvis børn ikke ligger nok på maven kan det have betydning for deres grovmotoriske udvikling. Hvis børn f.eks. sidder for meget i skråstol eller sættes op med puder som støtte eller lignende, så vil dette forsinke barnets grovmotoriske udvikling. Børn skal være rigtig meget på maven, når de er vågne, men sove på ryggen.
Det er også vigtigt at børn bevæges, det er vigtigt at de trilles, drejes, danses med, vugges, svinges gennem luften, vendes på hovedet osv. Jo mere barnet bevæges, jo mere styrkes barnets balance og jo bedre bliver deres motorik. Det handler om at styrke barnets vestibulærsans.
Den vestibulære sans, også kaldet labyrintsansen har med balancen at gøre. I øret sidder en snegl, hvori der er væske og når barnet gynges, vendes og drejes, så bevæges disse væsker og balancen udvikles. Hvis en gravid kvinde er sygemeldt og dermed sengeliggende i graviditeten, så vil barnet ikke blive vugget i maven, som hvis hun gik omkring. Det samme gælder børn, der fødes for tidligt, de vil heller ikke få den bevægelse som de ville have haft, hvis de havde ligget i livmoderen hos en aktiv gravid kvinde. Dette vil nedsætte stimulationen af vestibulærsansen og det er her vigtigt at være opmærksom på, at disse børn vil have brug for netop at blive vugget og bevæget, når de bliver født. Ellers kan det være en medvirkene årsag til en forsinket grovmotorisk udvikling.
Hvad der er årsag hos jer, er svært at vide, men det vigtigste er, at du nu er opmærksom på det og derfor sørger for at støtte din datter i at blive bevæget så meget som muligt. Du skal hjælpe hende med at trille omkring, du skal svinge hende, danse med hende, gynge hende, så hun bruger sig selv rigtig meget motorisk og så hendes vestibulærsans stimuleres.
Du kunne overveje at gå til noget babygymnastik sammen med hende, netop for at få styrket dette :)
Hvorfor hun vælter mere til højre end til venstre er svært at sige og jeg synes du skal drøfte det med jeres læge. Det kan være tilfældigt, men stadig vigtigt lige at tale med lægen om.
At det har noget at gøre med hvorvidt hun bliver venstre eller højrehåndet er for tidligt at sige. Nogle børn er meget hurtige til at vælge én side frem for en anden, og holder fast ved denne side. Andre skifter frem og tilbage i de tidlige år. Generelt siger man, at når børn starter i skole, så bør de have valgt side...
Man mener at der både er en miljømæssig og en genetisk årsag til at man bliver venstrehåndet. Der er således noget arv der spiller ind, så hvis en af jer forældre er venstrehåndet, så vil jeres datter godt kunne arve dette.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske