Svar: Bagud grovmotorisk - forud finmotorisk

25. februar 2011

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Det er vigtigt at børn ligger så meget på maven som muligt, når de er vågne. Det er netop fra maveliggende stilling at barnet får styrke i ryg og nakkemuskler til at kunne sidde og det er også fra maveliggende stilling at børn lærer at trille, krybe og kravle.

Hvis børn ikke ligger nok på maven kan det have betydning for deres grovmotoriske udvikling. Hvis børn f.eks. sidder for meget i skråstol eller sættes op med puder som støtte eller lignende, så vil dette forsinke barnets grovmotoriske udvikling. Børn skal være rigtig meget på maven, når de er vågne, men sove på ryggen.

Det er også vigtigt at børn bevæges, det er vigtigt at de trilles, drejes, danses med, vugges, svinges gennem luften, vendes på hovedet osv. Jo mere barnet bevæges, jo mere styrkes barnets balance og jo bedre bliver deres motorik. Det handler om at styrke barnets vestibulærsans.

Den vestibulære sans, også kaldet labyrintsansen har med balancen at gøre. I øret sidder en snegl, hvori der er væske og når barnet gynges, vendes og drejes, så bevæges disse væsker og balancen udvikles. Hvis en gravid kvinde er sygemeldt og dermed sengeliggende i graviditeten, så vil barnet ikke blive vugget i maven, som hvis hun gik omkring. Det samme gælder børn, der fødes for tidligt, de vil heller ikke få den bevægelse som de ville have haft, hvis de havde ligget i livmoderen hos en aktiv gravid kvinde. Dette vil nedsætte stimulationen af vestibulærsansen og det er her ...

Annonce

... vigtigt at være opmærksom på, at disse børn vil have brug for netop at blive vugget og bevæget, når de bliver født. Ellers kan det være en medvirkene årsag til en forsinket grovmotorisk udvikling.

Hvad der er årsag hos jer, er svært at vide, men det vigtigste er, at du nu er opmærksom på det og derfor sørger for at støtte din datter i at blive bevæget så meget som muligt. Du skal hjælpe hende med at trille omkring, du skal svinge hende, danse med hende, gynge hende, så hun bruger sig selv rigtig meget motorisk og så hendes vestibulærsans stimuleres.

Du kunne overveje at gå til noget babygymnastik sammen med hende, netop for at få styrket dette :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hvorfor hun vælter mere til højre end til venstre er svært at sige og jeg synes du skal drøfte det med jeres læge. Det kan være tilfældigt, men stadig vigtigt lige at tale med lægen om.

At det har noget at gøre med hvorvidt hun bliver venstre eller højrehåndet er for tidligt at sige. Nogle børn er meget hurtige til at vælge én side frem for en anden, og holder fast ved denne side. Andre skifter frem og tilbage i de tidlige år. Generelt siger man, at når børn starter i skole, så bør de have valgt side...

Man mener at der både er en miljømæssig og en genetisk årsag til at man bliver venstrehåndet. Der er således noget arv der spiller ind, så hvis en af jer forældre er venstrehåndet, så vil jeres datter godt kunne arve dette.

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder