Brev:
Bagud grovmotorisk - forud finmotorisk
25. februar 2011
Alder:
7 mdr.
Bagud grovmotorisk - forud finmotorisk
Kære Helen.
Min datter på 7 mdr er bagud grovmotorisk siger sundhedsplejersken. Har man nogen ide om hvorfor det sker?
Hun var lang tid om at ville lære at ligge på maven, men kan sagtens nu. Hun har hele tiden været meget stærk i nakke og ryg, men ikke så stærk i armene - det er dog trænet mere op nu.
Hun er først lige begyndt at kunne vende sig fra mave til ryg men har kun gjort det ganske få gange. Hun prøver lidt at møve sig fremad men kommer ikke op på arme eller knæ endnu.
Hun kan sidde selv uden støtte i mange min.
Hun kan også fint stå på sine ben med støtte.
Sundhedsplejersken siger tilgengæld hun er meget foran finmotorisk. Hun bruger rigtig meget tid på at sidde og pille ved bitte små ting med fingerspidserne.
Ved man noget om hvorfor den slags sker? hvad der præcis ligger til grund for det?
Noget andet er at hun ofte vælter til højre side - det er ligesom om hun er svagere styrkemæssigt der - det samme når man giver hende trøje på eller tager den af, - så trækker og strækker hun fint venstre arm sådan rent refleksmæssigt alt efter om ærmet skal af eller på, men højre arm gør ikke rigtig noget. Kan hun mon være venstrehåndet? hun bruger i øvrigt fint begge arme og hænder når hun leger og tager legetøj op og skifter fint legetøj fra hånd til hånd.
Hilsen