Svar: Gode råd til aktivering
21. februar 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Mette
6 måneder er en skøn alder, og der sker rigtig meget med jeres dreng nu. Men mange forældre oplever også 6 måneders alderen som en lidt frustrerende periode og det handler om flere forskellige ting.
For det første er jeres søn nu mere mobil og mere opmærksom på verden. Han drejer om sin egen akse, forsøger at få fat i sit legetøj, han putter det i munden, slår bevidst ud efter tingene der hænger foran ham osv. Han ligger højt på maven, kommer op i strakt arm, løfter sig og bruger sin styrke. Han får også øje på sine tæer, løfter benene op, tager fat i tæerne og triller derfra til siden og videre om på maven.
Mange forældre føler at de i denne periode skal 'underholde' deres barn hele tiden, han kan ikke ligge særligt længe for sig selv, bliver sur, når han ikke kan få fat i legetøjet, får skubbet sig baglæns i stedet for fremad osv. og det føles let som om at man gir og gir og det eneste man får igen er gråd og utilfredshed. Sådan er det naturligvis ikke, men følelsen er der nogle gange ...
Og det er der du er lige nu :)
For forældre er det første ½ år ofte også en 'skæringsdato'. Det er især på dette tidspunkt at mange forældre (og måske især fædre) begynder at stille lidt krav om at få sin ægtefælle/kæreste igen. Nu er der gået et ½ år og den lille er blevet så stor, så nu kan han godt flytte på eget værelse så dobbeltsengen og soveværelset igen kan blive forældrenes.
Mange kvinder fortæller at de efter 6 måneder, hvor de har nusset og pusset i en uendelighed bare trænger til at blive nusset lidt om af deres mand. Igen følelsen af at man gir og gir til det her barn og han virker bare så sur hele dagen, så når manden kommer hjem, så trænger man virkelig bare til at blive holdt om. Samtidig er man så træt at man ofte ikke orker noget som helst og tit virker næsten afvisende, fordi det hele bare er for meget...
Om du kan nikke genkendende til dette ved jeg naturligvis ikke, men mange familier har det sådan efter de første 6 måneder og det er altså helt normalt. I er lige nu hele familien i en ny fase, hvor der sker rigtig meget med jeres dreng, men hvor I også skal prioritere hinanden som par.
Jeres søn begynder at pludre mere og udvide sit verbale repertoire, han hviner, ler højt, begynder at pludre i både høje og dybe toner. Nogle gange kan han skrige så højt at han forskrækker sig selv, andre gange brummer han dybt og hæst. Han begynder også at bruge sine læbe og lave læbelyde som "bbrrr" og lignende. Og det er netop vigtigt at aktivere ham med lyd, hjælpe med med at bruge sine læber og udvide sit verbale repertoire - det kan du også gøre lidt på afstand, hvor han stadig kan se dig, og lytte til dig, men hvor du samtidig også kan lave nogle praktiske ting.
Han har brug for at I hjælper ham med at blive bevæget og bruge sig selv fysisk. Det vil sige hjælper ham med at trække sig selv op til siddende stilling og derfra op at stå, hjælper ham med at krybe ved at presse skiftevis på venstre og højre fodsål, hjælper ham med at sige lyde og pludre i dialog med ham.
Det er fra maveliggende stilling at han begynder at krybe og kravle og udvikle sin muskulatur og sin balanceevne til at kunne sidde selv. De fleste børn vil i 6 måneders alderen kunne sidde kortvarigt i høj stol, når de spiser skemad. Han vil også elske at få brødskorper, agurk og lignende i hånden at sidde og gumle på, det styrker hans mundmotorik.
Det er sjovt for ham at få luftture, hvor I svinger ham, danser med ham og lader ham "flyve" gennem luften fra den ene til den anden. Han kan også trilles på maven hen over en stor gymnastikbold. Det er sjovt for ham at hoppe på jeres lår og det er skønt at komme ud at se på verden. Enten siddende i en bæresele eller siddende i barnevognen og mærke vinden i ansigtet og blive fyldt af nye synsindtryk.
Det er sjovt at lege med lyd, hvor I holder hænderne foran hans mund og klapper let, så lydende bliver afbrudt ...
Det at han kan komme mere på højkant nu, kan hjælpe dig, sæt ham i den høje stol, lad ham få lidt brødskorper, agurk, bløde både af frugt eller lignende at gumle på. Lad ham føle at han er med og er en del af familien.
Og hjælp ham med at bruge sig selv, så han bliver fysisk træt og derefter også får sovet godt.
Og så er det måske nu I forældre skulle overveje at lade ham passe, bare et par timer, en eftermiddag, hvor I kunne gå på cafe eller en tur i biografen ...
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske