Svar: Den 2-årige's verden

7. februar 2011

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Gitte

Til april udkommer min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling", hvor jeg vil give et indblik i hvordan små børn 0-3 år tænker og føler ... men indtil da, kommer her lidt om de toårige :)

To-årige gerne være uafhængige! De øver deres selvstændighed og deres favorit ord er "Min", "Nej!", "Jeg vil". Man taler om "the terrible twos" fordi toårige ofte er på en følelsesmæssig rutsjetur - de kan le så hjerteligt det ene øjeblik, og blive så utroligt vrede eller kede af det næste øjeblik - og det kan være rigtig svært at agere i dette, som forældre.

Toårige elsker at udforske, de drives af en indre udforskningstrang, alt skal undersøges og de elsker at skubbe, trække, fylde i, tømme osv. Men for at kunne udforske verden har de også brug for rigtig meget støtte og opmuntring, for selvom de mestrer mange ting, så er det stadig svært for dem, når der er noget de ikke kan og de bliver dybt ulykkelige, når det sker. De får store anfald af fortvivlelse, hvor verden bryder sammen for dem og ofte over ting i hverdagen, der for os er bagateller. For dem betyder det bare rigtig meget og de har brug for stor forståelse.

De begynder at have stor glæde af at være sammen med andre børn og leger mere og mere med andre. Tidligere leger børn ofte ved siden af hinanden, men i toårs alderen begynder børn at lege mere rolle-lege. De elsker f.eks. at lege med køkken eller lege at de inviterer til ...

Annonce

... kaffeselskab.

De har også mange konflikter, fordi det stadig er svært for dem at finde ud af at kommunikere og toårige er igang med at lære, hvad det de gør, gør ved andre. De skal udvikle mere og mere empati i denne alder og finde ud af, at man ikke bare kan tage legetøj ud at hånden på en anden, eller slå en anden med en skovl, fordi man føler sig uretfærdigt behandlet.

Børn i denne alder kan godt finde på at bide, slå, sparke, rive i hår og i det hele taget virke meget fysisk udadreagerende (ofte fordi de mangler sprog), men samtidig vil børn i denne alder også ofte vise stor hengivenhed. De vil knuse og kysse mor og far, de vil gerne putte og holdes om, især når de er trætte og skal sove eller har brug for trøst, fordi verden er gået dem lidt imod.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Børn i denne alder forsøger at gøre rigtig mange ting selv, - klæde sig selv af og på, rede hår, de spiser med ske og gaffel, de vender selv siderne i bogen, når man læser osv. og det betyder meget for dem, at få lov til og at kunne flere og flere ting selv.

De elsker at få små historier, de nyder når man synger og dansker, de taler i 2-3 ords sætninger, siger navne på legetøj, forsøger at synge sange. De kan pege på deres øjne, navle, mund, når du spørger til hvor det er. De interesserer sig for ting i hverdagen og spørger ind til det, for at få nye ord sat på, kommunikationen udvides mere og mere.

Håber du kan bruge lidt af dette :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg