Brev:
Tager ikke på og urinvejsbetændelse
7. februar 2011
Alder:
5 mdr.
Tager ikke på og urinvejsbetændelse
Kære Helen
Min datter er snart 5 ½ måned. Hun er født 3950 gr og 53 cm men hun har aldrig taget meget på. (5 uger 4500gr, 7½ uge 4700 gr og 3½ måned 5200 gr).
På grund af min mands studier tog vi til USA da hun var 2 måneder og er der stadigvæk. Vi returnerer til Danmark når hun er 7 måneder.
Her i USA var vi hos lægen for almindelig undersøgelse og vaccinationer når hun var 3½ måned og så har vi lige været der igen i fredags. Da fandt vi ud af at hun intet havde taget på siden sidste undersøgelse.
Lægen (og jeg også) syntes at det var bekymrende og der blev taget blodprøve og urinprøve. De fandt ud af at hun havde urinvejsbetændelse. Lægen mente at det kunne være muligheden for at hun ikke havde taget på. Hun har nu fået antibiotika som hun skal tage i 10 dage og derefter skal hun undersøges for at se om det er forsvundet og med ultralyd for at se om der er noget i vejen med urinvejen og andet forbundet med den.
Hun har vokset i længden nogenlunde efter den kurve hun havde i december og hovedet havde også vokset, men ikke helt efter kurven.
Jeg har altid vidst at hun ikke tog så meget på men hun har udviklet sig normalt og er glad og tilfreds det meste af tiden. Jeg ammer hende og hun bliver ammet hver anden eller tredje time når hun viser tegn på sult, hun drikker dog ikke særligt længe ad gangen (måske 5 minutter ved det ene bryst og lidt kortere tid ved det andet). Derfor har jeg ikke været specielt bekymret og har ikke tænkt på at få hende vejet (vi har ikke vægt herhjemme). Hendes storesøster som er 3 ½ år var heller ikke specielt stor.
Jeg tænker på hvordan jeg kommer videre herfra, hvordan får jeg hende til at spise mere og tage på? Kommer det måske af sig selv?
Jeg begyndte at give hende risgrød for lidt over en uge siden, hun var interesseret i den i ca 3 dage men så ville hun ikke se den selv om jeg prøvede at give hende frugtmos sammen med den. Jeg har også prøvet hjemmelavet gulerodsmos og broccolimos, det var hun heller ikke meget for. Her i weekenden fik hun pæremos og det spiste hun lidt af. Men ville efterfølgende ikke ammes i et stykke tid som om hun var mæt. Jeg er bange for at give hende noget som ikke har nok ernæring og som tager plads fra mælken.
Hun får antibiotika 2 gange om dagen og jeg har prøvet på at give hende det inden amning da jeg var bange for at hun ville gylpe det op hvis jeg gav hende det efter amning. Hun plejer nemlig at gylpe lidt efter hver amning. (på vejledningen star der at man skal tage antibiotikaen sammen med væske) Men efter at hun far medicinen har hun ikke særlig meget lyst til at drikke. Hun sutter lidt på brystet men vil så ikke mere. Hvad synes du jeg skal gøre i den forbindelse?
Jeg håber at du kan hjælpe mig og svare på mine spørgsmål da jeg er en del bekymret over dette.
Venlig Hilsen
Thorhildur