Svar: Protesterer på puslebordet

7. februar 2011

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Gitte

Det er helt naturligt at Emilie protesterer over at blive lagt på puslebordet og det er vigtigt at du anerkender dette og hendes lyst til at være mere med selv. Det vil derfor være rigtig godt, hvis ikke alt foregår på puslebordet.

Hvis hun kun har tisset og skal have skiftet sin ble, så kan du bruge buksebleer, der kan trækkes op og ned som et par underbukser. Så kan hun sagtens stå op på gulvet og få ren ble på og behøver ikke ligge ned. Hun behøver ikke blive vasket, hvis hun kun har tisset.

Når hun skal vaskes grundigt, fordi hun har afføring eller er blevet lidt rød i bleområdet og skal smøres med lidt salve eller lignende, så er det praktisk at have hende liggende på puslebordet. Det vil hun ofte også godt acceptere ,hvis hun andre gange slipper. Når hun så ligger der, så er det en ...

Annonce

... god idé at lade hende deltage. Hun kan godt selv prøve at vaske lidt med en klud, smøre lidt salve på osv. når du har gjort hende ren først.

Vask kan ud over at foregå på puslebordet, sagtens foregå på kanten af en håndvask, i et badekar eller under bruseren. Igen er det vigtigt at variere og ikke tvinge hende til kun at blive vasket på en måde :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Påklædning kan også foregå på gulvet eller hun kan meget fint sidde på dit skød. Siddende hos dig, er det forholdsvis let at få givet hende strømper, strømpebukser, bukser, bluse osv. på og så kan hun stå på gulvet imens du sidder på en stol ved siden af og retter tøjet til, trækker bukserne op på plads osv.

Så variation i måden at gøre det på er en rigtig god idé, netop for at anerkende hendes lyst til også at ville være med selv :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder