Svar: Protesterer på puslebordet
7. februar 2011
Alder:
2 år
Kære Gitte
Det er helt naturligt at Emilie protesterer over at blive lagt på puslebordet og det er vigtigt at du anerkender dette og hendes lyst til at være mere med selv. Det vil derfor være rigtig godt, hvis ikke alt foregår på puslebordet.
Hvis hun kun har tisset og skal have skiftet sin ble, så kan du bruge buksebleer, der kan trækkes op og ned som et par underbukser. Så kan hun sagtens stå op på gulvet og få ren ble på og behøver ikke ligge ned. Hun behøver ikke blive vasket, hvis hun kun har tisset.
Når hun skal vaskes grundigt, fordi hun har afføring eller er blevet lidt rød i bleområdet og skal smøres med lidt salve eller lignende, så er det praktisk at have hende liggende på puslebordet. Det vil hun ofte også godt acceptere ,hvis hun andre gange slipper. Når hun så ligger der, så er det en god idé at lade hende deltage. Hun kan godt selv prøve at vaske lidt med en klud, smøre lidt salve på osv. når du har gjort hende ren først.
Vask kan ud over at foregå på puslebordet, sagtens foregå på kanten af en håndvask, i et badekar eller under bruseren. Igen er det vigtigt at variere og ikke tvinge hende til kun at blive vasket på en måde :)
Påklædning kan også foregå på gulvet eller hun kan meget fint sidde på dit skød. Siddende hos dig, er det forholdsvis let at få givet hende strømper, strømpebukser, bukser, bluse osv. på og så kan hun stå på gulvet imens du sidder på en stol ved siden af og retter tøjet til, trækker bukserne op på plads osv.
Så variation i måden at gøre det på er en rigtig god idé, netop for at anerkende hendes lyst til også at ville være med selv :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske