Svar: Mindre fysisk kontakt

3. februar 2011

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mamma til S.

Det er helt normalt at børn i perioder hellere vil nusse, pusse, kærtegnes, masseres osv. end de vil i andre perioder og lige nu, lyder det ganske naturligt for alderen, at jeres dreng trækker sig og ikke rigtig ønsker samme fysiske kontakt om dagen som før.

Han har jo en alder lige nu, hvor han er begyndt at gå mere rundt, han oplever verden større og udforsker nu alt mere og mere på egen hånd. Den første gang han rigtigt separerer sig er ofte i 8-10 måneders alderen, hvor han begynder at kravle, men også nu, hvor han begynder at gå mere, vil han naturligt øve sin selvstændighed og trække sig mere fra jer.

Men netop for at kunne gøre dette, vil han også have brug for at mærke jer og brug for at føle sig tilknyttet og jeres nærhed søger han så ...

Annonce

... naturligt om natten, fordi han godt tanket op natten igennem, så også bedre kan adskille sig og øve sin separation fra jer om dagen.

I skal naturligvis blive ved med at nusse, kæle, massere osv. som I og han viser lyst til - han kan sagtens få behov for atter at mærke jer på denne måde og faktisk vil mange, også større børn nyde at få lidt massage og få slappet lidt af. Men lige nu har han en alder, hvor han har brug for at øve sig i at være lidt adskilt fra jer og det er højst sandsynligt det I mærker ved at han søger mindre fysisk kontakt i dagtimerne.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så det er altså helt naturligt for alderen, men lysten til berøring skal I blive ved at tilbyde ham, som han nu viser behov for, da også større børn har rigtig godt af den tætte fysiske kontakt :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder