Svar: Mindre fysisk kontakt
3. februar 2011
Alder:
14 mdr.
Kære mamma til S.
Det er helt normalt at børn i perioder hellere vil nusse, pusse, kærtegnes, masseres osv. end de vil i andre perioder og lige nu, lyder det ganske naturligt for alderen, at jeres dreng trækker sig og ikke rigtig ønsker samme fysiske kontakt om dagen som før.
Han har jo en alder lige nu, hvor han er begyndt at gå mere rundt, han oplever verden større og udforsker nu alt mere og mere på egen hånd. Den første gang han rigtigt separerer sig er ofte i 8-10 måneders alderen, hvor han begynder at kravle, men også nu, hvor han begynder at gå mere, vil han naturligt øve sin selvstændighed og trække sig mere fra jer.
Men netop for at kunne gøre dette, vil han også have brug for at mærke jer og brug for at føle sig tilknyttet og jeres nærhed søger han så naturligt om natten, fordi han godt tanket op natten igennem, så også bedre kan adskille sig og øve sin separation fra jer om dagen.
I skal naturligvis blive ved med at nusse, kæle, massere osv. som I og han viser lyst til - han kan sagtens få behov for atter at mærke jer på denne måde og faktisk vil mange, også større børn nyde at få lidt massage og få slappet lidt af. Men lige nu har han en alder, hvor han har brug for at øve sig i at være lidt adskilt fra jer og det er højst sandsynligt det I mærker ved at han søger mindre fysisk kontakt i dagtimerne.
Så det er altså helt naturligt for alderen, men lysten til berøring skal I blive ved at tilbyde ham, som han nu viser behov for, da også større børn har rigtig godt af den tætte fysiske kontakt :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske