Svar: Spytter maden ud - 13 mdr.
17. januar 2011
Alder:
13 mdr.
Kære Mette
For jeres dreng er det sandsynligvis mere spændende at undersøge maden end at spise den og netop når børn først er fyldt 1 år, så bliver de naturligt mere selektive omkring mad og hvad de putter i munden.
Når jeres dreng spytter maden ud, så kan der være en del undersøgelse i dette, han interesserer sig for hvordan maden ser ud, når den er tygget, konsistens og udseende er interessant for ham lige nu. Derudover interesserer det ham ofte også at se jeres reaktion, på det han gør ...
Når han spiser behøver det ikke nødvendigvis være fordi han er specielt sulten, men ligeså meget, fordi det at spise er noget som altså er værd at undersøge. Derfor spytter han nogle gange maden ud, for at tage noget andet, fordi det ikke er maden der er interessant men mere selve processen ... håber du forstår hvad jeg mener:)
Det bedste I kan gøre er at forsøge at motivere ham til det I gerne vil have ham til "ind i munden skat, mmm mam mam, smager godt, ind i munden", så han hører hvad det er han skal, mere end at I f.eks. skælder ud.
Hvis han fascineres af at klemme maden ud mellem fingrene eller synes det er spændende at komme maden op i glasset og se vandet løbe til alle sider, så er det vigtigt at I anderkender lysten til at undersøge og udforske dette uden for middagsbordet. Det kan være ved at lade ham være med til at bage boller og give ham lidt bolledej i hænderne, som han så kan sidde og klistre med. Det kan også være ved at lade ham bade med bøtter, kander, osv. så han kan lege med vand der løber i sit badekar i stedet for ved middagsbordet.
Netop når man lader børn undersøge, mærke og fornemme uden for middagsbordet, kan man være heldig at lysten til at gøre det ved bordet og med maden bliver mindre ...
Med hensyn til te, så må han gerne få lidt te en gang imellem, især i disse forkølelsestider, kan det være udmærket at få lidt lun te. Der må også gerne være lidt sukker i teen ...
Det er vigtigt at give ham koffeinfri te og f.eks. hvid te kan mange børn godt lide, også kamillete er en te, man i mange år har brugt til børn. Du må gerne bruge te-breve.
Men når det er sagt, så er det vigtigt at han ikke begynder at stordrikke te. Han har stadig bedst af at få mælk og må meget gerne få mellem 350-500ml letmælk dagligt med den alder han har. Vand af derudover den bedste tørstslukker og det er vigtigt at han lærer at drikke vand, men lidt te af en kop er okay en gang imellem :)
Fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske