Svar: Kan ikke kravle
10. januar 2011
Alder:
11 mdr.
Kære mor
Når vi siger at børn skal kravle før de kan gå, så er det fordi det er vigtigt at de kan krydskoordinere deres bevægelser. Når børn kravler så bruger de skiftevis venstre og højre side, venstre arm og højre ben eller omvendt - og det at de krydskoordinerer, betyder at deres to hjernehalvdele arbejder sammen.
Dette har blandt andet betydning for at man kan skelne bogstaver og tal, at man kan se forskel på f.eks. b og d, p og q, om det står 9 eller 6 osv. Derfor er man opmærksomme på at børn motorisk skal kunne krydskoordinere inden skolestart og det er således vigtigt at børn kan kravle, hoppe sprællemandshop, hoppe gadedrengehop osv. som altsammen er tegn på at barnet kan krydskoordinere sine bevægelser, og altså tegn på at de to hjernehalvdele arbejder sammen.
Nogle børn springer kravlestadiet over og det betyder ikke at løbet så er kørt. Man skal så bare være opmærksom på at barnet efterfølgende skal lære at lave krydskoordinerende bevægelser. Så hvis det ikke lykkes for jeres datter at kravle nu, så er det altså bare vigtigt, at I søger for at hun får det lært inden hun skal til at lære tal, bogstaver osv.
Det styrker børns motoriske evner at få stimuleret deres balancecenter og det får de bedst ved at blive gynget og snurret rundt. Den bedste måde I kan hjælpe jeres datter på nu er derfor ved at trille hende, gynge hende, vippe hende, snurre hende rundt, vende hende på hovedet. Jo mere I kan bevæge hende i alle retninger, jo bedre er det :)
I kan trille hende hen over en stor gymnastikbold, I kan gynge hende i en almindelig babygynge af den slags, hvor hun sidder i et sæde og gynger frem og tilbage. I kan hjælpe hende med at snurre rundt i jeres arme, I kan vende hende på hovedet og slå koldbøtter i jeres arme, I skal danse med hende og generelt sørge for at hun bliver bevæget og altså også gerne vendt på hovedet :)
Du skal naturligvis hele tiden vurdere, hvad hun synes er sjovt og har det godt med, men det er aktiviteter der påvirker hendes balance, som I skal have gang i . Jo mere bevægelse, jo bedre motorik.
Du kan også undersøge om der er et baby-gymnastik hold i nærheden af hvor I bor. Flere steder rundt om i landet kan man tilmelde sig babygymnastik netop for at blive guidet i øvelser man kan lave og som er gode for børn :) Du kan også købe en dvd om emnet og du kan finde bøger med gode øvelser du kan bruge :)
Fortsat held og lykke med det :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske