Svar: Kan ikke kravle

10. januar 2011

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor

Når vi siger at børn skal kravle før de kan gå, så er det fordi det er vigtigt at de kan krydskoordinere deres bevægelser. Når børn kravler så bruger de skiftevis venstre og højre side, venstre arm og højre ben eller omvendt - og det at de krydskoordinerer, betyder at deres to hjernehalvdele arbejder sammen.

Dette har blandt andet betydning for at man kan skelne bogstaver og tal, at man kan se forskel på f.eks. b og d, p og q, om det står 9 eller 6 osv. Derfor er man opmærksomme på at børn motorisk skal kunne krydskoordinere inden skolestart og det er således vigtigt at børn kan kravle, hoppe sprællemandshop, hoppe gadedrengehop osv. som altsammen er tegn på at barnet kan krydskoordinere sine bevægelser, og altså tegn på at de to hjernehalvdele arbejder sammen.

Nogle børn springer kravlestadiet over og det betyder ikke at løbet så er kørt. Man skal så bare være opmærksom på at barnet efterfølgende skal lære at lave krydskoordinerende bevægelser. Så hvis det ikke lykkes for jeres datter at kravle nu, så er det altså bare vigtigt, at I søger for at hun får det lært inden hun skal til at lære tal, bogstaver osv.

Det styrker børns motoriske evner at få stimuleret deres ...

Annonce

... balancecenter og det får de bedst ved at blive gynget og snurret rundt. Den bedste måde I kan hjælpe jeres datter på nu er derfor ved at trille hende, gynge hende, vippe hende, snurre hende rundt, vende hende på hovedet. Jo mere I kan bevæge hende i alle retninger, jo bedre er det :)

I kan trille hende hen over en stor gymnastikbold, I kan gynge hende i en almindelig babygynge af den slags, hvor hun sidder i et sæde og gynger frem og tilbage. I kan hjælpe hende med at snurre rundt i jeres arme, I kan vende hende på hovedet og slå koldbøtter i jeres arme, I skal danse med hende og generelt sørge for at hun bliver bevæget og altså også gerne vendt på hovedet :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal naturligvis hele tiden vurdere, hvad hun synes er sjovt og har det godt med, men det er aktiviteter der påvirker hendes balance, som I skal have gang i . Jo mere bevægelse, jo bedre motorik.

Du kan også undersøge om der er et baby-gymnastik hold i nærheden af hvor I bor. Flere steder rundt om i landet kan man tilmelde sig babygymnastik netop for at blive guidet i øvelser man kan lave og som er gode for børn :) Du kan også købe en dvd om emnet og du kan finde bøger med gode øvelser du kan bruge :)

Fortsat held og lykke med det :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39