Svar: Mor, mor, mor
30. december 2010
Alder:
2 år
Hej med dig
Det er dejligt at det generelt går så godt, og at I kan mærke at børnene trives og udvikler sig i god retning :)
Det er helt naturligt at børn i perioder søger den ene forældre mere end den anden og det skal de naturligt have lov til. Det er også helt naturligt at børn i perioder kan virke mere søgende, klyngende og have ekstra meget behov for nærhed og fysisk kontakt - også det skal der være plads til.
Når børn klynger sig til deres forældre for at falde i søvn, så er de inde i en periode, hvor de har brug for dette og det er vigtigt at give dem den nærhed de søger. Det giver langt bedre søvnvaner på sigt, end hvis man putter dem, går og lader dem græde sig i søvn.
Jeg synes det er fint at I lige nu lader mor hjælpe datter og far søn, når det fungerer bedst sådan. Der er ingen grund til at tage magtkampe, når det kan fungere godt uden. Men jeg kan godt forstå at far gerne vil have dobbeltsengen for sig selv. Det er som du skriver rigtig godt, hvis jeres datter kunne falde i søvn der hvor I ønsker hun skal sove - på sit værelse - det vil naturligt gøre det lettere for hende at blive på værelset om natten, når og hvis hun vågner, fordi hun netop forbinder det med stedet hun skal sove.
Måske vil en åben seng være okay med den alder hun har, alternativet kunne en overgang måske være en madras på gulvet (den kan hun ikke falde ud af) og det ville give dig mulighed for stadig at lægge dig med hende, men det ville være på værelset, hvor hun forventes at skulle lære at sove. Du kan starte med at ligge sammen med hende, så hun kan mærke dig, men stille og roligt nøjes med at sidde hos hende, stadig så I har tæt kontakt, hun kan have sine ben på dit skød, I kan putte lidt i dynen, du sidder tæt med hende, læser en historie eller lignende og viser hende billeder undervejs. Stille og roligt ændrer dette sig så til, at hun puttes i sin seng igen og du sidder ved siden af sengen. Putteritualet er det samme, men du er rent fysisk mere og mere på afstand.
Jeg tænker at hvis I kan komme ind i en rytme, hvor du sidder og læser bog ved siden af sengen og hun falder til ro der, netop fordi du er der, ritualet er genkendeligt og trygt (og far også sidder og læser for jeres dreng) så vil I på sigt fint kunne putte begge børn på samme værelse og så skiftes til at læse for dem og på den måde igen være to om at putte. Det lyder hos jer som om at I netop ved at tage det i etaper godt kan opnå det I ønsker, netop at en voksen kan putte begge børn.
Når og hvis jeres datter vågner et par timer efter hun er faldet i søvn og har brug for tæt fysisk kontakt for at sove videre, så er det naturligvis fint at du giver hende dette. Men prøv at holde fast i at hun stadig skal sove på sit værelse. Hvis hun vågner kl. 21 og kræver at komme ind til dig, at du ikke kan få hende til at sove videre på eget værelse og du er nødt til at tage hende i soveværelset for at få ro på (og så hun ikke vækker sin bror) så gør det. Men prøv at lade være med at falde i søvn selv :) Giv hende roen, nærheden, trygheden og sikre dig så at hun ikke kan trille nogen steder når hun sover og når du og din mand så senere går i seng, så flyt jeres datter til hendes værelse/egen seng, så hun stadig sover der og ikke hos jer.
Når børn sover dybt, vil man ofte kunne flytte dem uden større problemer - I kan sikkert også huske som barn, hvordan I faldt i søvn i bilen, kom hjem, blev båret ind i seng og sov videre :) Så anerkend hendes behov for ekstra tryghed og nærhed, men hold også fast i at hun naturligt skal lære at sove i sin seng og forsøg så at arbejde på dette over tid, med små skridt af gangen :)
Med hensyn til hendes generelle præference for mor, så hører dette alderen til og det er som sagt fint at I forsøger at dele jer, så far hjælper søn og mor datter. Men naturligvis skal I også kunne gøre omvendt og det er her en god idé at I nogle gange prøver at bytte og laver ting hver for sig "far-datter", "mor-søn". Jo mere I er sammen, leger, handler, tager i svømmehal, hygger, nysser, kærtegner osv. på kryds og tværs, jo mere vil børnene naturligt også acceptere at I skiftes til at putte ...
Vær opmærksomme på at bakke hinanden op, så du f.eks. siger "jeg er lige her, nu hjælper far dig" så din datter hører at du er der for hende, men også hører, at du har fuld tiltro til at far også kan. Det er vigtigt også at sende signaler om at den anden også kan gode ting :)
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske