Mor, mor, mor

30. december 2010

Kategori:
Alder:
2 år

Mor, mor, mor

Kære Helen,

Vores to børn er netop fyldt 2 år og trives generelt rigtig godt. De var sene til at gå men er nu fint med motorisk. De var også meget længe om at falde til i vuggestuen (som vi ellers er glade for), men lader nu til at være glade for at være der. De er også rigtig godt med sprogligt og det letter jo hverdagen en del at man lettere kan kommunikere med dem. De lader til at fungere godt socialt, selvom de er lidt generte i nye situationer.

Vores datter er generelt meget glad for at lege med sin far, som bruger meget tid med børnene, men i øjeblikket er hun blevet helt utroligt "morsyg". Hun vil med alle steder, og hun er meget bange for at far skal putte hende. Vi kan ikke få øje på nogen ændringer i dagligdagen, der skulle gøre hende separationsangst på den måde, og de har ikke været specielt meget syge i denne tid.

Hun er ellers fuld af gåpåmod og ikke bange af sig, så hvad kan det skyldes og hvordan kommer vi bedst gennem denne fase?

Vores datter har altid været en dårlig sover, men i efteråret havde vi faktisk en periode på en måneds tid hvor begge børn kunne puttes kl. 19.30 og sove fra 20 til 06 - med få opvågninger, hvor de lige skulle have en sut eller lidt vand. Nu er det dog gået noget tilbage med søvnen for vores datter. Hun står op kl. 6-6.30 om morgenen og sover normalt fint til middag - 1½ time hjemme og ofte 2 timer i vuggestuen, men der er 2 problemer:

Putning om aftenen: Hun vil KUN puttes af mor. Hvis far forsøger, ligger hun og kalder "mor, mor, mor" og skriger efterhånden helt hysterisk. Det varer ved i meget lang tid (timer), og vi synes jo ikke hun skal græde sig i søvn. Hvis jeg putter, er der ingen problemer, men hun vil kun falde i søvn sammen med mig i en voksenseng og kan derefter flyttes over i egen seng.

Vi ved at det er hensigtsmæssigt at putte hende i hendes egen seng med en bamse, hvor hun jo vil vågne op senere, men det kan simpelt hen ikke lade sig gøre, fordi hun græder og skriger i timevis, så det er umuligt at ...

Annonce

... putte hendes bror i værelset ved siden af. Det gælder også når vi sidder ved siden af med en hånd på hendes bryst e.l. eller hvis vi prøver at gå til og fra med kedeligt vasketøj e.l.

Vi har faste putterutiner med nattøj, tandbørstning, 2 historier og en godnatsang, og vi har prøvet at putte tidligere og senere uden resultat.

Nattesøvn: Nogle nætter sover hun i sin egen seng til kl. 2-3 stykker om natten og kommer så ind i vores seng, og det er sådan set helt fint, men en del nætter vågner hun tidligt (kl 21) og vil KUN sove med mor. Hvis hun kommer ind til mig sover hun momentant så længe jeg er der, men det er jo lidt upraktisk at gå så tidligt i seng. Desuden vil hun nærmest slet ikke kendes ved sin far på de tidspunkter, og det er jo også lidt svært for ham.

Det er sådan set ok for os, at far putter vores søn og jeg putter vores datter, når nu det fungerer, men vi tænker alligevel at det ville være praktisk at kunne skiftes, så man måske også havde nemmere ved at putte dem, hvis man er alene hjemme med dem (hvilket i øjeblikket er næsten umuligt). Vi tænker også at det vil være nødvendigt for vores datter at vænne sig til at hun ikke har eneret på mor, for hendes bror har jo også brug for lidt mor-tid i ny og næ. Generelt er det som sagt rigtig svært for dem at dele legetøj o.l. for tiden, hvilket ofte løses ved at have 2 af hver ting, men en ekstra mor lader sig jo ikke lige anskaffe.

Vi har også overvejet at flytte dem i juniorsenge på samme værelse til foråret i håb om at det kunne være trygt for dem at sove sammen, men det vil på den anden side være synd hvis det i stedet går ud over vores søns nattesøvn, for han sover for det meste fint.

Jeg har ikke noget stort problem med at vores datter sover i vores seng, men min mand ville foretrække at hun sov i sin egen seng det meste af natten, så det er målet.

Vi vil være glade for dit input dels i forhold til at håndtere vores datters generelle præference for mor for tiden og dels til putte/soveproblematikken.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!