Svar: At lære at bruge narresut

21. december 2010

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Det er ikke alle børn der bruger sut og der er også en grund til at det kaldes en narresut eller en pacifier på engelsk ... Men, jeg forstår naturligvis godt dine bevæggrunde for at ville lære din datter at tage imod en sut og det er også et forsøg værd - men jeg lover ikke at hun lærer det :)

Det kan være en fordel at finde en sut, som ligner den flaskesut hun er glad for. Det vil gøre det lettere for hende at sutte på den, fordi hun ikke skal ændre sutteteknik, men ved hvad det handler om, er tryg ved det kendte.

Til børn der ikke vil tage sut eller flaske, kan det være en rigtig god idé at vælge en elastisk type sut. Det laver blandt andet pigeon og også Nuby - og det er nok Nubysutten du har set mig anbefale til en anden. Det er min erfaring at nogle af de børn, som ikke har været glade for at tage sut, har accepteret en helt bestemt model fra Nuby, som er i silikone og helt gennemsigtig. Hele sutten er gennemsigtig, så man kan se barnet sutte, når den er i munden, det ser lidt sjovt ud, men det er jo lige meget hvis det virker:) Om de laves mere eller er taget af det danske marked, ved jeg desværre ikke.

Ellers vil jeg sige, at det jo faktisk lyder som om at jeres datter tager imod sutten, men enten får den skubbet ud af munden med ...

Annonce

... tungen eller spytter den ud, fordi den måske narrer hende og hun havde forventet at få lidt at få noget ud af sin sutning ... :) hvis det sidste er tilfældet, skal hun naturligvis have mælk i stedet. Men hvis hun har svært ved at holde på sutten, så kan det være en rigtig god idé at vælge en sut med en ring, hvorigennem I kan trække en stofble. Det kan gøre det lettere for hende at holde sutten i munden, hvis der er en stofble koblet på den...

Det tager tid at lære at holde sutten i munden, det kræver et konstant vacuum at holde den i munden, indtil barnet lærer at holde sammen på den med sine gummer og tænder (hvilket jo ikke er så godt og kan være med til at give suttebid). Så det er positivt at hun tager imod den og sutter på den, også selvom den efter lidt tid spyttes ud af den ene eller den anden grund. Så må I prøve igen og hjælpe hende med at holde den i munden, enten med jeres hænder eller som sagt ved at koble sut og klud sammen :) Ender det så med at hun fravælger sutten, så vil hun måske acceptere kluden og den kan også give hende ro, når verden fremover åbner sig og hun måske har brug for en substitut for mor og far, når I ikke er der til at give hende tryghed.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Og rigtig glædelig jul! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor