Svar: At lære at bruge narresut
21. december 2010
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Det er ikke alle børn der bruger sut og der er også en grund til at det kaldes en narresut eller en pacifier på engelsk ... Men, jeg forstår naturligvis godt dine bevæggrunde for at ville lære din datter at tage imod en sut og det er også et forsøg værd - men jeg lover ikke at hun lærer det :)
Det kan være en fordel at finde en sut, som ligner den flaskesut hun er glad for. Det vil gøre det lettere for hende at sutte på den, fordi hun ikke skal ændre sutteteknik, men ved hvad det handler om, er tryg ved det kendte.
Til børn der ikke vil tage sut eller flaske, kan det være en rigtig god idé at vælge en elastisk type sut. Det laver blandt andet pigeon og også Nuby - og det er nok Nubysutten du har set mig anbefale til en anden. Det er min erfaring at nogle af de børn, som ikke har været glade for at tage sut, har accepteret en helt bestemt model fra Nuby, som er i silikone og helt gennemsigtig. Hele sutten er gennemsigtig, så man kan se barnet sutte, når den er i munden, det ser lidt sjovt ud, men det er jo lige meget hvis det virker:) Om de laves mere eller er taget af det danske marked, ved jeg desværre ikke.
Ellers vil jeg sige, at det jo faktisk lyder som om at jeres datter tager imod sutten, men enten får den skubbet ud af munden med tungen eller spytter den ud, fordi den måske narrer hende og hun havde forventet at få lidt at få noget ud af sin sutning ... :) hvis det sidste er tilfældet, skal hun naturligvis have mælk i stedet. Men hvis hun har svært ved at holde på sutten, så kan det være en rigtig god idé at vælge en sut med en ring, hvorigennem I kan trække en stofble. Det kan gøre det lettere for hende at holde sutten i munden, hvis der er en stofble koblet på den...
Det tager tid at lære at holde sutten i munden, det kræver et konstant vacuum at holde den i munden, indtil barnet lærer at holde sammen på den med sine gummer og tænder (hvilket jo ikke er så godt og kan være med til at give suttebid). Så det er positivt at hun tager imod den og sutter på den, også selvom den efter lidt tid spyttes ud af den ene eller den anden grund. Så må I prøve igen og hjælpe hende med at holde den i munden, enten med jeres hænder eller som sagt ved at koble sut og klud sammen :) Ender det så med at hun fravælger sutten, så vil hun måske acceptere kluden og den kan også give hende ro, når verden fremover åbner sig og hun måske har brug for en substitut for mor og far, når I ikke er der til at give hende tryghed.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Og rigtig glædelig jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske