Svar: Aktivering af baby

17. december 2010

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Teresa

Den bedste aktivering for et barn på 0-3 måneder er dig. Det er dig selv, din stemme, dit ansigt, din krop. Han har rigtig meget brug for at mærke dig, han har brug for at du bærer ham, vugger ham, holder ham tæt, danser stille med ham - har ham tæt på dig.

Han har brug for at lytte til din stemme, dine lyde, brug for at du taler i dialog med ham, pludrer lidt, holder pause, lader ham svare og pludrer lidt igen. Og han har brug for at se på dit ansigt, se din mimik, se dig smile og pludre til ham. Det er vigtigt for at udbygge øjenkontakten mellem jer og stille og roligt vil du fornemme at han bliver bedre og bedre til at holde kontakt og at han smiler bevidst til dig - måske oplever du det allerede nu :)

Et lille barn kan ikke forvænnes med for meget kropskontakt, det er så vigtigt, det vigtigste lige nu :)

Derudover skal han lægges på maven så meget som muligt. Både på puslepladsen - det er et oplagt sted både for kontakt og for træning af mave, ryg og benmuskler. Det er dejligt at bevæge sig uden for meget tøj på :) - men også på pilatesbolden som du bruger eller når du bærer ham rundt. ...

Annonce

... Han kan ligge på maven i dine arme, han kan ligge på maven hen over dine ben, han kan også ligge på maven på et tæppe på gulvet. Du kan lægge et lille sammenrullet håndklæde under hans brystkasse, så han kommer lidt op og det er sjovere for ham at ligge der.

Det vil være dejligt for ham at ligge under et aktivitetsstativ eller en uro, eller blade der bevæger sig i vinden (lidt svært med al den sne vi har lige nu;)). Det er sjovt for ham at se på ting som bevæger sig.

Man kan købe uroer eller selv lave nogle, gerne i sort-hvide farver med enkelte klare farver som rød og gul. Da han ser disse farver tydeligst.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du kan også sætte små foldeudbøger op ved siden af ham, evt. i liften eller i barnevognen, som han kan ligge og kigge på, det er vigtigt at de er enkle ting og også kun få ting af gangen, for han kan ikke rumme for meget på en gang. Gå efter ting netop til børn i alderen 0-3 måneder. Mon ikke I får lidt julegaver der kan bruges og ellers er mor som sagt stadig den bedste aktivering, ja nok den bedste i det hele taget :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder