Svar: Aktivering af baby
17. december 2010
Alder:
2 mdr.
Kære Teresa
Den bedste aktivering for et barn på 0-3 måneder er dig. Det er dig selv, din stemme, dit ansigt, din krop. Han har rigtig meget brug for at mærke dig, han har brug for at du bærer ham, vugger ham, holder ham tæt, danser stille med ham - har ham tæt på dig.
Han har brug for at lytte til din stemme, dine lyde, brug for at du taler i dialog med ham, pludrer lidt, holder pause, lader ham svare og pludrer lidt igen. Og han har brug for at se på dit ansigt, se din mimik, se dig smile og pludre til ham. Det er vigtigt for at udbygge øjenkontakten mellem jer og stille og roligt vil du fornemme at han bliver bedre og bedre til at holde kontakt og at han smiler bevidst til dig - måske oplever du det allerede nu :)
Et lille barn kan ikke forvænnes med for meget kropskontakt, det er så vigtigt, det vigtigste lige nu :)
Derudover skal han lægges på maven så meget som muligt. Både på puslepladsen - det er et oplagt sted både for kontakt og for træning af mave, ryg og benmuskler. Det er dejligt at bevæge sig uden for meget tøj på :) - men også på pilatesbolden som du bruger eller når du bærer ham rundt. Han kan ligge på maven i dine arme, han kan ligge på maven hen over dine ben, han kan også ligge på maven på et tæppe på gulvet. Du kan lægge et lille sammenrullet håndklæde under hans brystkasse, så han kommer lidt op og det er sjovere for ham at ligge der.
Det vil være dejligt for ham at ligge under et aktivitetsstativ eller en uro, eller blade der bevæger sig i vinden (lidt svært med al den sne vi har lige nu;)). Det er sjovt for ham at se på ting som bevæger sig.
Man kan købe uroer eller selv lave nogle, gerne i sort-hvide farver med enkelte klare farver som rød og gul. Da han ser disse farver tydeligst.
Du kan også sætte små foldeudbøger op ved siden af ham, evt. i liften eller i barnevognen, som han kan ligge og kigge på, det er vigtigt at de er enkle ting og også kun få ting af gangen, for han kan ikke rumme for meget på en gang. Gå efter ting netop til børn i alderen 0-3 måneder. Mon ikke I får lidt julegaver der kan bruges og ellers er mor som sagt stadig den bedste aktivering, ja nok den bedste i det hele taget :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske