Svar: At være sammen - hver for sig?
14. december 2010
Alder:
1 mdr.
Kære tvillingemor
Jeg tror bestemt at tvillinger har en følelse af at høre sammen, men det er her rigtig vigtigt stadig at se dem som selvstændige individer. Generelt siger man, at tvillinger har en følelse af at høre tæt sammen og man hører jo også historier om tvillinger som kan mærke at den anden ikke har det godt, hvis der sker den anden noget ... Og om tvillingers samhørighed er stærkere end det bånd der kan være mellem søskende generelt tør jeg ikke sige.
Dine børn er stadig så små, at de naturligt ikke er særligt bevidste om hverken sig selv, hinanden eller dig i forhold til dem. For dem er verden ligesom "et hele" og når de ligger hos dig smelter de sammen med dig, de skelner f.eks. ikke mellem mor og mælk, men forbinder de to ting med hinanden (også selvom du ikke ammer, men naturligvis mere, hvis man ammer).
Børnene vil naturligt have glæde af hinanden fordi de kan ligge sammen, mærke og især høre hinanden, men bevidstheden om at jeg er mig og du er dig, har de ikke endnu.
Der findes en gammel bog fra 1988 som hedder 1+1=1, den er skrevet af Lene Dam Pedersen og den kan lånes på biblioteket. Den handler om enæggede tvillingers psykologi og selvom dine børn ikke er enæggede, kan du måske bruge noget fra den.
Håber du kan bruge dette, fortsat held og lykke med dem :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske