Svar: Siger ikke mor mere

13. december 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Pernille

Den reaktion du får fra Mikkel er helt normal og du bliver nødt til at se det som et sundhedstegn. Du er ikke i stand til at tage dig af Mikkel som du var før du blev gravid og han søger derfor sin far. Heldigvis har Mikkel to primære omsorgspersoner og er rigtig godt knyttet til jer begge to, så når den ene ikke er der 100 pct, så bruger han den anden. Det skal han gøre, han er nødt til det.

Faktisk er det jo ret praktisk i forhold til fremtiden, at jeres dreng lige nu foretrækker far og knytter sig ekstra meget til ham. Det er jo helt naturligt at du som nybagt mor vil være helliget den lille ny baby og at storebror derfor skal kunne bruge sin far i stedet for mor. Selvom du gerne vil begge dine børn (eller alle dine børn, har I ikke fire?), så vil du naturligt i kraft af at være mor, skulle amme, have båret den lille i dit indre osv. være den der tager sig mest af det lille barn. Det betyder ikke at der ikke vil være tid med Mikkel, men han vil naturligt ikke i fremtiden kunne have mor for sig selv på samme måde, som han havde før du blev gravid.

Det gør ondt, især på dig, men det er ikke desto mindre sådan tingene er og du må derfor prøve at få det bedste og det mest positive ud af det hele. For det er jo heldigvis også positivt.

Det gode er, at Mikkel altid ved hvor du er, for du ligger jo på sofaen det meste af ...

Annonce

... tiden. Han behøver derfor ikke kalde på dig, men kan komme til dig, når han vil dig noget. Du skal gøre dig tilgængelig og du skal invitere ham til at gøre noget, hvor I er sammen.

Du kan sagtens ligge ned og bygge puslespil, lege billedelotteri eller han kan komme med sine biler og lave en bane, der kører rundt om dig. I kan læse bøger sammen, I kan se en dvd-film sammen, hvor han og du ligger/sidder helt tæt sammen og har masser af fysisk kontakt.

Men det er far der må løfte ham, bære rundt på ham og komme når han kalder "jeg er fææææærdig" osv. Der er visse ting du ikke kan og ting du ikke må gøre lige nu.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det bliver ikke som det var før - for når man får et lille barn i huset, så ændrer tingene sig og du vil naturligt ikke kunne give Mikkel helt samme opmærksomhed som du kunne, da I havde et barn mindre. Men det betyder ikke at han ikke vil være ligeså elsket som han var før, det betyder ikke at han ikke stadig vil vide at du er der 100 pct for ham, når han virkelig har brug for det - for naturligvis vil du det. Og det er det som tæller! Så gør det ikke noget at du de næste 3-6 måneder er nødt til at overgive mere og mere til far, fordi I skal være forældre igen og Mikkel skal lære at dele jer.

Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke og rigtig god jul :)

- og ja, han skal nok begynde at sige mor igen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.