Svar: Siger ikke mor mere
13. december 2010
Alder:
3 år, 1 mdr.
Kære Pernille
Den reaktion du får fra Mikkel er helt normal og du bliver nødt til at se det som et sundhedstegn. Du er ikke i stand til at tage dig af Mikkel som du var før du blev gravid og han søger derfor sin far. Heldigvis har Mikkel to primære omsorgspersoner og er rigtig godt knyttet til jer begge to, så når den ene ikke er der 100 pct, så bruger han den anden. Det skal han gøre, han er nødt til det.
Faktisk er det jo ret praktisk i forhold til fremtiden, at jeres dreng lige nu foretrækker far og knytter sig ekstra meget til ham. Det er jo helt naturligt at du som nybagt mor vil være helliget den lille ny baby og at storebror derfor skal kunne bruge sin far i stedet for mor. Selvom du gerne vil begge dine børn (eller alle dine børn, har I ikke fire?), så vil du naturligt i kraft af at være mor, skulle amme, have båret den lille i dit indre osv. være den der tager sig mest af det lille barn. Det betyder ikke at der ikke vil være tid med Mikkel, men han vil naturligt ikke i fremtiden kunne have mor for sig selv på samme måde, som han havde før du blev gravid.
Det gør ondt, især på dig, men det er ikke desto mindre sådan tingene er og du må derfor prøve at få det bedste og det mest positive ud af det hele. For det er jo heldigvis også positivt.
Det gode er, at Mikkel altid ved hvor du er, for du ligger jo på sofaen det meste af tiden. Han behøver derfor ikke kalde på dig, men kan komme til dig, når han vil dig noget. Du skal gøre dig tilgængelig og du skal invitere ham til at gøre noget, hvor I er sammen.
Du kan sagtens ligge ned og bygge puslespil, lege billedelotteri eller han kan komme med sine biler og lave en bane, der kører rundt om dig. I kan læse bøger sammen, I kan se en dvd-film sammen, hvor han og du ligger/sidder helt tæt sammen og har masser af fysisk kontakt.
Men det er far der må løfte ham, bære rundt på ham og komme når han kalder "jeg er fææææærdig" osv. Der er visse ting du ikke kan og ting du ikke må gøre lige nu.
Det bliver ikke som det var før - for når man får et lille barn i huset, så ændrer tingene sig og du vil naturligt ikke kunne give Mikkel helt samme opmærksomhed som du kunne, da I havde et barn mindre. Men det betyder ikke at han ikke vil være ligeså elsket som han var før, det betyder ikke at han ikke stadig vil vide at du er der 100 pct for ham, når han virkelig har brug for det - for naturligvis vil du det. Og det er det som tæller! Så gør det ikke noget at du de næste 3-6 måneder er nødt til at overgive mere og mere til far, fordi I skal være forældre igen og Mikkel skal lære at dele jer.
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke og rigtig god jul :)
- og ja, han skal nok begynde at sige mor igen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske