Svar: Råberi

28. november 2010

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Dorte

I 6-7 måneders alderen vil de fleste børn begynde at råbe og skrige højt og det kan sagtens føles som om at deres pludren helt forsvinder og aflyses af skrig og høje lyde i stedet - præcis som du også oplever det :)

Det handler om at børn i denne alder begynder at øve deres verbale repertoire mere og udvikler sig rigtig meget verbalt. De øver sig i at sige høje lyde, de øver sig i at skrige og afprøve stemmens styrke, de øver sig i at bruge stemmen til at få opmærksomhed og bliver mere og mere bevidste om, at de netop med deres lyde kan få kontakt.

De øver også de dybe svælg lyde, begynder ofte at brumme mere og sige rallende lyde som ligger helt nede dybt i halsen og de øver også ofte læbelyde, hvor de blæser luft ud mellem læberne og siger brrr, eller prrr.

Det er en helt naturlig del af deres verbale udvikling og således en fase man skal igennem :) Omkring 8 måneders alderen begynder de fleste børn så at sige flere lyde med stavelser, de begynder at sige ma-ma-ma, ba-ba-ba, ga-ga-ga ...

Annonce

... og lignende og begynder ofte også at sige mmm mmm om maden, fordi de smager godt og begynder også at sige mam-mam og lignende. I 8-10 måneders alderen blive disse lyde mere bevidste og når barnet siger mam-mam kan det være udtryk for at han f.eks. er sulten eller tørstig.

Det er vigtigt at du anerkender din drengs lyst til at lave lyde og lader ham øve sine lyde. Men nogle gange vil hans skrig naturligvis være lidt for høje og faktisk vil han nogle gange også kunne skrige så højt at han gør sig selv forskrækket og begynder at græde.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Prøv derfor også en gang imellem at motivere ham til at sige lyde som du synes er rarere at høre på, så når han skriger og råber meget, så kan du sige "sikke du kan råbe, kan du også sige bbrrr-bbrrr" eller lignende.

På den måde får du anerkendt hans lyst til at lave lyd, du viser ham at du hører ham og at han netop kan skabe kontakt med lyd og du får ham afledt til at lave lyde som du synes er lidt rarere at høre på :)

Rigtig meget held og lykke fortsat, rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor