Svar: Råberi
28. november 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Dorte
I 6-7 måneders alderen vil de fleste børn begynde at råbe og skrige højt og det kan sagtens føles som om at deres pludren helt forsvinder og aflyses af skrig og høje lyde i stedet - præcis som du også oplever det :)
Det handler om at børn i denne alder begynder at øve deres verbale repertoire mere og udvikler sig rigtig meget verbalt. De øver sig i at sige høje lyde, de øver sig i at skrige og afprøve stemmens styrke, de øver sig i at bruge stemmen til at få opmærksomhed og bliver mere og mere bevidste om, at de netop med deres lyde kan få kontakt.
De øver også de dybe svælg lyde, begynder ofte at brumme mere og sige rallende lyde som ligger helt nede dybt i halsen og de øver også ofte læbelyde, hvor de blæser luft ud mellem læberne og siger brrr, eller prrr.
Det er en helt naturlig del af deres verbale udvikling og således en fase man skal igennem :) Omkring 8 måneders alderen begynder de fleste børn så at sige flere lyde med stavelser, de begynder at sige ma-ma-ma, ba-ba-ba, ga-ga-ga og lignende og begynder ofte også at sige mmm mmm om maden, fordi de smager godt og begynder også at sige mam-mam og lignende. I 8-10 måneders alderen blive disse lyde mere bevidste og når barnet siger mam-mam kan det være udtryk for at han f.eks. er sulten eller tørstig.
Det er vigtigt at du anerkender din drengs lyst til at lave lyde og lader ham øve sine lyde. Men nogle gange vil hans skrig naturligvis være lidt for høje og faktisk vil han nogle gange også kunne skrige så højt at han gør sig selv forskrækket og begynder at græde.
Prøv derfor også en gang imellem at motivere ham til at sige lyde som du synes er rarere at høre på, så når han skriger og råber meget, så kan du sige "sikke du kan råbe, kan du også sige bbrrr-bbrrr" eller lignende.
På den måde får du anerkendt hans lyst til at lave lyd, du viser ham at du hører ham og at han netop kan skabe kontakt med lyd og du får ham afledt til at lave lyde som du synes er lidt rarere at høre på :)
Rigtig meget held og lykke fortsat, rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske