Brev:
Råberi
28. november 2010
Alder:
7 mdr.
Råberi
Kære Helen
Nu har jeg lige et spørgsmål omkring Malte (nærmer sig de 8 mdr.). De sidste 14 dage, 3 uger er han begyndt at RÅBE meget. Han pludrer slet ikke ligesom han gjorde før. Han råber og griner og "kører bus" med læberne, det er stort set hans lyde lige nu.
Jeg går ud fra at hans råberi hænger lidt sammen med at han lige gør opmærksom på sig selv, keder sig eller prøver at give udtryk for, at det vi er i gang med gider han ikke. Det er bare som om det er hans foretrukne lyd og alle pludre-lydene er væk. Er det bare en del af udviklingen, eller?
Ellers trives han, spiser og drikker. Kan spise meget af vores mad i groft moset tilstand (og nyder det). Han øver sig i at samle maden op med fingrene, men det er stadig svært. Han sover også fint for det meste, både dag og nat. Motorisk er han bagud som ventet, kan rulle fra mave til ryg. Og gør det hver gang han lægges på maven, så det er en kamp at få han til at blive der! Men når han ligger på gulvet er han begyndt at vende sig om på siden (og er meget påpasselig med ikke at komme om på maven, selv om det kan ske ved et uheld!). Når vi lægger ham på gulvet for at lege lidt selv bliver han hurtigt træt af legetøjet og aktivitetstæppet. Han er måske mentalt klar til putte-kasser mm, men motorikken er ikke helt med. Han kan ikke sidde uden støtte. Han bliver så hurtigt gal i skralden og råber og råber...
Har du et råd til hvad vi kan gøre, eller er det bar en fase?
Kærlig hilsen
Dorte