Svar: Vil ikke i bad - 22 mdr.

24. november 2010

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Astas mor

Netop i 1½-2½ års alderen, vil mange børn have en periode, hvor de ikke vil i bad og det handler naturligt om flere ting ...

For det første spiller selvstændighedsalderen ind og børn vil naturligt prøve lidt grænser og forsøge at sætte deres egen vilje igennem - hvilket man jo også skal anerkende og til en vis grad lade dem gøre :)

For det andet, så vil børn naturligt i kraft af deres udvikling have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Ud over at de kan være bange for vand, så kan de også være bange for små dyr, være bange for mørke osv. Det er almindelige frygtformer, som dukker op hen af vejen.

For det tredje, så kan børn naturligvis også blive bange for vand eller protestere mod at blive badet, fordi de har haft nogle dårlige erfaringer, har oplevet det ubehageligt. Det kan være at barnet har oplevet at glide i badet og dermed falde og slå sig. Barnet har måske oplevet at få hovedet under vand. Eller barnet kan føle det enormt grænseoverskridende at forældre hælder vand på barnet, kommer sæbe i håret og skyller det ud med masser af vand. Det kan på børn virke klaustrofobisk at få vand hældt over hovedet, hvis dette ikke gøres med tålmodighed og respekt for de små mennesker de er ...

Det bedste man kan gøre er at forsøge at gøre barnet så tryg ved situationen som muligt. I første omgang gøre det meget på barnets præmisser og lege mere end man bader.

Det er derfor rigtig fint at jeres datter lige nu accepterer at være ved siden af sit badekar og synes det er sjovt at lege med vandet. Der må ikke være ret meget vand i karret, hvis I vil gøre jer forhåbninger om at hun skal op i det, vandmængden må ikke virke uoverskuelig. Der skal være badeænder, bøtter, vandkander, vandting på væggen til at hælde vand igennem og lege med. Hun skal altså først gøres helt fortrolig med det at være i ...

Annonce

... karret, netop ved at lege med lidt vand - præcis som I lige nu så fint er gået igang med.

Nogle børn er bange for bruseren og lyden af bruseren. Her kan det være en god idé at fylde vand i karret inden hun kommer på badeværelset, så bruseren er slukket hele tiden.

Hvis I har brugt bruseren til at vaske hende med, skylle hendes hår med osv. og hun er bange for den, så vil det være en god idé at skylle håret med nogle af de små bøtter, en vandkande eller lignende i stedet.

Hvis hun er bange for at få vand i hovedet og i øjnene, så lad være med at vaske håret med sæbe i første omgang, fordi hårvask så bare i starten handler om at få håret gjort vådt og ikke andet, igen gøre hende fortrolig med vand og bad.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er en god idé at I med små bøtter med vand starter med at hælde lidt vand på hendes tæer, lår, hænder, armen, mave, hals osv. og tilsidst så lidt på ørerne og lidt i håret. Små skridt, små etaper og meget gerne lade hende selv tage disse skridt, lade hende selv hælde vand på sig og så rose hende og det hun gør så fint.

Hvis hun ikke er bange for bruseren, men for at sidde i badekar, så kan det være en god idé at I tager hende på armen og går i bad sammen med hende. Det at bade sammen med mor eller far, kan gøre hende mere tryg.

Det kan her også være en god idé at gå i stort badekar med hende, hvis I har et sådan eller måske låne bedsteforældrenes badekar, hvis de har det ...

Og så kan man også nogle gange gå i svømmehallen, så bliver hun i hvert fald vasket godt den dag og der gælder jo helt faste regler om at man skal bade og vaskes med sæbe ... Men igen, det afhænger helt af hvad hendes angst for bad handler om, hvorvidt svømmehallen vil være godt eller ej. I værste fald kan det jo give yderligere angst og det er jo ikke meningen ...

Jeg håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.