Mad og putte-ritual

24. november 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Mad og putte-ritual

Kære Helen

Tak for dine dejlige svar indtil videre, kan fortælle dig, at vi havde en fantastisk flyvetur og rejse til Brasilien, hvor lillemus hyggede sig på hele flyveturen, og selv vendte døgnet uden problemer, både ud og hjem. Det var den mest smertefrie tur overhovedet. DEJLIGT.

Hun er generelt en meget glad, aktiv og social baby, som ikke giver os andet en glæde.. Sådan har vi det helt oprigtigt.

Med hensyn til mad og og putteritualer har vi dog lige et par spørgsmål.

Vores lille datter er 9,5 måned nu (fra 6.feb.2010) og spiser lystigt! Hendes mad ser nogenlunde sådan her ud: (med variationer – vi går mest op i om hun får protein, frugt, grønt, fuldkorn, mælkeprodukt i form af ost og fedt i løbet af en dag – gerne i forskellige farver – vil hun ikke spise et eller andet, så vil hun altid spise noget frugt/grønt med en anden farve)

Vågner 6.00-06.15
Morgenmad 7.00: ½ bolle med smøreost, havregrød med frugt eller andet med fuldkorn – vand i kop med tud
8.30-9.00 (ca.) Formiddags/morgenlur 1-1,5 time – får flaske med MME på arm og falder i søvn som om oftest imens hun får den.
10.00 –10.30: hjemmebagte havrekiks, frugt, grønt, eller andet – vand i kop med tud
12-12.30: Rugbrød med pålæg – fed ost, leverpostej eller fiskepålæg – vand i kop med tud
13-13.30 Eftermiddagslur – ca.1 -1,5 time, som oftest falder hun i søvn i barnevognen uden flaske
15.00: Lidt frugt, havrekiks, grønt – vand i kop med tud
16.30: ca. 30-45 min. Eftemiddagslur, flaske med MME – falder i søvn på arm imens hun får den. Drikker den oftest ud – ca. 200 ml. (nogen gange springer hun denne lur over, men så er hun HELT færdig kl.18.00-18.30 og er svær at lokke aftensmad i.
Morgenen derefter starter fra 05.15-05.30 og hun er træt dagen efter også, derfor holder vi fast i denne lur – nogen siger at den skal til at springes over?..)
17.30-18.00: aftensmad – som vi andre – blot i ”babyudgave” uden salt, krydderier m.m. bl.a.elsker hun bønner, som hun får tit, med ærter til og godt kogte fuldkorns-pastaskruer. Altid med kød og grøntsager – vand i kop med tud.
19-19.30 : Aften-putning, børste tænder, læse bog, flaske med MME og falder i søvn på arm – det går hurtigt. Sover på eget værelse og sover roligt, uden at vende og dreje sig.
Ca.23.00. Vågner igen. Her får hun en lille tår MME uden at hun ...

Annonce

... bliver taget op, eller kun vand, hvis vi kan ”spise hende af” med det.
Det sker at hun små-vågner ind imellem, men det er ikke hver nat, og hun bliver blot nusset lidt eller får en tår vand og falder lynhurtigt i søvn.
Ca.03.30: Vågner igen – Bliver taget op på arm, drikker stor flaske MME, falder hurtigt i søvn igen (får hun ikke en stor flaske MME her, vågner hun med sikkerhed og er LYSVÅGEN kl.04.30! – duer ikke – vi har lavet en regel om at det ikke er morgen før kl.06.00 og når hun en sjælden gang vågner tidligere, får hun lov at ligge og ”snakke” og lege med bamser i sengen, indtil klokken er 6..

Vi er godt klar over, at det med at falde i søvn på arm og med en flaske MME ikke nødvendigvis er det bedste putteritual, men det går hurtigt at få hende til at sove sådan og virker. Hun kan også lægges imens hun stadig er vågen – efter flasken – og nusses på ryggen indtil hun falder i søvn, men det er ikke altid det virker.

Vil det være en idé at give hende noget grød – hvis hun vil have det – som en del af putteritual, vugge hende i søvn på arm til hun NÆSTEN sover, og derefter træne hende i at hun skal falde i søvn selv og uden sin flaske? Og er arm virkelig HELT forbudt?.. Kan godt se at det nok ikke er lige smart som 3-årig at skulle stå med hende på armen..;-)

Hun kan sagtens selv falde i søvn i barnevognen, når vi går tur om dagen, det er som oftest ikke noget problem, også uden flaske eller arm. Derfor burde det jo også kunne lade sig gøre om aftenen..

Vi er har ikke tænkt så meget over det, da det jo virker, og også går hurtigt.. men så slog det os pludseligt...

Hun spiser lystigt alt man serverer, hun gider dog på ingen måde spise mos med ske eller andet ”blødt” – der skal være bid i. Hun spiser selv med fingrene – det meste altså, nogen gange får hun mad med ske, selvom hun vil allerhelst SELV spise alt. Vi er ligeglade med lidt svineri, og ryger der noget fra tallerkenen, er det jo bare dét. Hun får både hapser og hj.bagte havrekiks, brødskorper, frugt, grønt, som hun selv kan gnave i..

Men nu kommer andet spørgsmål...Hvordan kommer vi fra at spise alt med fingre, til ske, gaffel m.m.? Jeg har ikke helt styr på lige dét faktum, og hvornår synes du det er et godt tidspunkt at begynde at træne hende? Nu?..Og ikke mindst hvordan?

De kærligste hilsner
Luas mor og far.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.