Svar: Meget kilden datter
22. november 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Mor
Det er, som du skriver helt naturligt og en del af kommunikationen med sit barn, at man kilder dem, puster dem på maven, leger "nu kommer der en lille mus", hvor man lader sine fingre løbe fra tæerne op over ben, mave osv. og kilder barnet under hagen ...
Men det er naturligvis en balance, hvor man hele tiden skal se, hvordan barnet har det med det, hvordan barnet reagerer. Når børn på din datters alder synes det er sjovt, så vil de ofte klukle og man vil ikke være i tvivl om at de kan lide det. De vil ofte netop synes det er sjovt, at de ved hvad der skal ske - f.eks. spændingen der går fra du starter til du når at kilde under hagen. At mærke denne 'forventningens glæde' vil de fleste børn synes godt om.
Men din datter kan sagtens give udtryk for, hvis hun ikke synes det er sjovt mere. Enten vil hun begynde at græde eller lægge an til gråd eller også vil hun begynde at vride sig for at komme væk, så hun kan godt sige fra - og det er vigtigt ikke at overhøre disse signaler...
Bare at kilde et barn i siden for at kilde, er der ingen idé i, det skal indgå som en del af en leg, en dialog, hvor man har nærvær og tæt kontakt - det må ikke virke irriterende, hvis du forstår, hvad jeg mener :)
Håber du kan bruge dette, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske