Svar: Tommelfingersutteri eller refleks
17. november 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Elisabeth
Nogle børn har et enormt stort suttebehov og allerede inde i maven sutter børn på deres fingre. Det er en naturlig ting at sutte, både for at få mad og for at berolige sig selv. Det er således ikke noget der først opstår senere, børn fødes med en sutterefleks og et behov for at sutte.
Et sutte på tommelfinger kan være mere problematisk end at sutte på sut. For det første fordi en tommelfinger jo ikke kan fjernes og barnet kan derfor sutte på finger i årevis (også helt op i skolealderen), for det andet fordi at en tommelfinger er hård og det kan påvirke barnets tandstilling. Det kan derfor være en fordel her at give barnet en sut i stedet for at barnet bruger sin finger.
Du har naturligvis ret i at man skal vurdere, hvornår og hvordan barnet sutter på sin finger, for med den alder din datter har nu, er det helt normalt at hun putter fingrene i munden og det skal hun naturligvis have lov til. Når hun sutter på finger, skal du prøve at vurdere, om det er udviklingsmæssigt (refleks, som du skriver) eller om det snarere er en måde hun beroliger sig selv på, f.eks. når hun skal sove eller er ked af det. Hvis det er det, så ville jeg forsøge at udskifte fingeren med en sut.
Da hun gerne vil have sut, så vil det være oplagt at du tilbyder hende denne hver gang hun skal sove, så hun netop vænner sig til sutten og kommer væk fra at bruge sin tommelfinger. Nogle gange lykkes det, andre gange er trangen efter at sutte på tommelfinger så stor, at barnet bliver ved og ender med at foretrække sin finger - og det går jo også endda. Det er jo ikke alle børn der får tandproblemer af det. Men generelt er det en god idé at give barnet en sut, hvis barnet har et stort suttebehov :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske