Svar: Svømmehallen og svømmevinger

12. november 2010

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Gitte

Brug af svømmevinger og svømmebælter er meget diskuteret, nogle er for og andre er imod. Nu spørger du om min mening og den får du så her - uden at jeg i øvrigt skal gøre mig særligt klog på svømning :)

Svømmevinger er jeg ikke særlig stor tilhænger af, de giver en falsk tryghed og er ikke særligt befordrende for at lære at svømme. Vingerne sidder på barnets overarme og når barnet har dem på, vil barnet ligge lodret i vandet. Barnet vender altså forkert i forhold til at lære at svømme og kan næsen ikke bruge sin arme og lærer dermed ikke, hvordan det egentlig skal bevæge sig i vandet for at svømme og holde sig oppe.

Svømmebælte anbefales normalt først til børn fra 3 års alderen og bruges, hvis barnet ikke kan bunde. Bælte har den fordel i forhold til vinger, at barnet ligger vandret i vandet og barnet kan selv arbejde med både arme og ben i vandet og lære at bevæge sig. Bælter er i starten ofte lavet af separate korkdele, hvor man stille og roligt kan fjerne en del af gangen, så barnet til sidst kan gå over til et skumbælte i stedet og derefter helt kan undvære bælte. Et bælte skal passe i størrelsen, sidde i taljen og må ikke glide op og sidde under barnets arme.

I stedet for svømmevinger og ...

Annonce

... svømmebælte, så kan I overveje at lade jeres datter svømme med en noodle eller aquaorm, som de også kaldes. Det er et langt rør, som barnet selv holder fast ved. For jeres datters vedkommende, skal hun ligge hen over den med brystkassen, så den ligger under hendes arme og dermed holder hende oppe - den sidder altså ikke fast på hende.

En noodle eller aquaorm holder hende altså oppe, hun ligger i vandoverfladen, hun har stor bevægelsesfrihed og kan faktisk svømme i vandet. I og med at hun selv skal holde fast, så lærer hun også at hvis hun slipper, så skal hun bevæge sig for at komme op igen og der er således ikke falsk tryghed her, som der er ved vinger og bælte. Børn der har svømmet med noodle, lærer normalt hurtigere at svømme - lidt ligesom børn der har kørt på løbecykel ofte hurtigere lære at cykle rigtigt :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

En noodle / aquaorm kan bruges til helt små børn på 6-9 måneder, med let støtte af voksne og med den alder din datter har, vil det være oplagt at lære hende at svømme med en sådan. Hun vil synes at det er rigtig sjovt - især når hun altid har gået til babysvømning, så er hun jo fuldstændig fortrolig med vand og så synes jeg det ville være synd at give hende vinger på :)

Fortsat god svømning!

God weekend :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.