Svar: Svømmehallen og svømmevinger
12. november 2010
Alder:
23 mdr.
Kære Gitte
Brug af svømmevinger og svømmebælter er meget diskuteret, nogle er for og andre er imod. Nu spørger du om min mening og den får du så her - uden at jeg i øvrigt skal gøre mig særligt klog på svømning :)
Svømmevinger er jeg ikke særlig stor tilhænger af, de giver en falsk tryghed og er ikke særligt befordrende for at lære at svømme. Vingerne sidder på barnets overarme og når barnet har dem på, vil barnet ligge lodret i vandet. Barnet vender altså forkert i forhold til at lære at svømme og kan næsen ikke bruge sin arme og lærer dermed ikke, hvordan det egentlig skal bevæge sig i vandet for at svømme og holde sig oppe.
Svømmebælte anbefales normalt først til børn fra 3 års alderen og bruges, hvis barnet ikke kan bunde. Bælte har den fordel i forhold til vinger, at barnet ligger vandret i vandet og barnet kan selv arbejde med både arme og ben i vandet og lære at bevæge sig. Bælter er i starten ofte lavet af separate korkdele, hvor man stille og roligt kan fjerne en del af gangen, så barnet til sidst kan gå over til et skumbælte i stedet og derefter helt kan undvære bælte. Et bælte skal passe i størrelsen, sidde i taljen og må ikke glide op og sidde under barnets arme.
I stedet for svømmevinger og svømmebælte, så kan I overveje at lade jeres datter svømme med en noodle eller aquaorm, som de også kaldes. Det er et langt rør, som barnet selv holder fast ved. For jeres datters vedkommende, skal hun ligge hen over den med brystkassen, så den ligger under hendes arme og dermed holder hende oppe - den sidder altså ikke fast på hende.
En noodle eller aquaorm holder hende altså oppe, hun ligger i vandoverfladen, hun har stor bevægelsesfrihed og kan faktisk svømme i vandet. I og med at hun selv skal holde fast, så lærer hun også at hvis hun slipper, så skal hun bevæge sig for at komme op igen og der er således ikke falsk tryghed her, som der er ved vinger og bælte. Børn der har svømmet med noodle, lærer normalt hurtigere at svømme - lidt ligesom børn der har kørt på løbecykel ofte hurtigere lære at cykle rigtigt :)
En noodle / aquaorm kan bruges til helt små børn på 6-9 måneder, med let støtte af voksne og med den alder din datter har, vil det være oplagt at lære hende at svømme med en sådan. Hun vil synes at det er rigtig sjovt - især når hun altid har gået til babysvømning, så er hun jo fuldstændig fortrolig med vand og så synes jeg det ville være synd at give hende vinger på :)
Fortsat god svømning!
God weekend :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske