Svar: Bekymring og børnehavestart

3. november 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med jer

Nu har jeg jo kendt jeres lille familie gennem flere år og selvom Marco altid har haft brug for sin mor - og mor har haft brug for nærheden med ham :) - så kan Marco jo normalt også sagtens være uden mor. F.eks. har du været væk i en weekend, hvor han og far hyggede sig uden problemer - savnet var nok større for dig end det var for ham ... :)

Så når Marco reagerer så voldsomt, som han gør lige nu og søger dig så meget, så hænger det ganske givet sammen med at han godt kan fornemme at du har ekstra travlt og ikke er så meget sammen med ham, som du tidligere har været.

Det lyder dog som om at det er en periode og heldigvis lyder det som om at far jo har mulighed for at bruge ekstra tid med Marco og faktisk tænker jeg, om ikke det er der I skal sætte ind. Var det ikke muligt at far og Marco kunne begynde at gå til noget sammen, som de begge kunne glædes ved og som de to havde sammen - en "far og søn ting" som mor ikke var en del af. Det ville være dejligt for dem og ville støtte deres forhold fremover, men det ville også være dejligt for dig, at mærke den frihed der naturligt ville ligge i at far og Marco også kunne noget sammen uden mor.

Det kunne være at far og søn tog i svømmehallen sammen, valgte at lave noget udenfor huset, som kun var for dem. Det kunne også være at de valgte at bage boller eller lave en pizza sammen hjemme, fordi det var noget de kunne lave til mor "nu bager vi to pizza til mor kommer hjem". Så der indirekte stadig var en 'mor med' fordi det glæder dig, men også netop glæder dem at de kan gøre det her sammen. Man kunne gøre det som fast rutine en gang om ugen eller lignende.

Du skal naturligvis bakke op og til en svømmehalstur direkte sige "nu tager far af sted sammen med dig, det bliver super hyggeligt og mor er her når I kommer hjem igen". Ligesom far også skal sige "kom Marco, vi to skal have det rigtig sjovt, jeg glæder mig, det er dejligt at være sammen med dig osv." så Marco også direkte mærker at far vil ham og direkte fornemmer at du bakker helt op omkring det.

På samme måde kan far og søn lave noget, når mor er i bad, så du får lidt tid for dig selv ... og så skulle du måske overveje at lade døren være ulåst, så han kan komme ind til dig og lige tjekke at du er der og ikke føle at du holder ham væk, skubber ham fra dig ... :)

For jeg tænker nemlig som du, at Marco har brug for dig og brug for at mærke at du er der, når du er hjemme. Og at det netop er ...

Annonce

... vigtigt at lade ham få sit mordepot fyldt op. Det er vigtigt for at han netop kan løsrive sig ... Men det er naturligvis en balance, hvor han på den ene side skal støttes i også at kunne bruge sin far eller kunne klare sig lidt på egen hånd og på den anden side også skal have den nærhed fra sin mor, som han nu engang har behov for.

Han er stadig ikke ret gammel og jeg synes det er helt normalt at han stadig viser stort behov for tryghed. Faktisk synes jeg det er superfint, at han selv er i stand til at sætte ord på, at han har det svært med legestuen og hellere vil være hjemme hos dagplejer. Det synes er jer urolig flot og det skal han naturligvis anerkendes for.

Legestue kan jo nok ikke undgås, men så kunne man måske finde en måde, hvorpå han kunne lege bedre og ikke føle sig helt så generet af de andre børn ... Måske kan børnene lege mere i grupper, så nogle er inde og andre er ude, så alle ikke er inde på samme tid hele tiden. Det kunne gøre det lettere for ham at overskue.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I en børnehave vil der jo også være stuer, hvor børnene kan søge hen og netop være sammen med færre børn, de behøver ikke være i stort fællesrum hele tiden og måske er det netop der, man skal gøre sig nogle overvejelser i dagplejen ... Han er ganske givet ikke det eneste barn, som kan have brug for lidt mindre grupper at være i og mindre støjniveau.

Man kan også købe en støjmåler der er formet som et øre. Jeg ved at flere institutioner allerede bruger dette, så måske dagplejen allerede kender til det ... Det er en plade med et øre, som alt efter støjniveauet lyser grønt, gult og rødt. Det kan sættes på væggen i lokalet og børnene bliver selv opmærksomme på, hvor meget de støjer, netop fordi øret lyser, når det er for meget .... Problemet er at mange synes det er for dyrt - det koster ca 3500 kr og det skal man jo ofre. Det hedder et SoundEar.

Det vil være naturligt at I får et møde med børnehavens leder og stuepædagog, når han skal starte der, så I kan fortælle lidt om, hvordan jeres dreng er, hvad der er hans styrker og hvor han måske har brug for lidt ekstra støtte. F.eks. at han har brug for ro i løbet af dagen og så netop tale med dem om, hvordan man kan sikre ham dette. Det er en problemstilling som pædagogerne i børnehaven er vant til at tackle, der er mange forskellige børn og børnehaven skal kunne rumme, at nogle børn har mere brug for ro end andre ...

Jeg håber mine tanker kan hjælpe lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!