Bekymring og børnehavestart

3. november 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

Bekymring og børnehavestart

Kære Helen,

Ja så melder vi os på banen igen. Vi er noget bekymrede over, hvordan Marco tackler at være i legestue med dagplejen (to gange om ugen) og til en vis grad også over hans opførsel hjemme.

Han har jo, som du ved, faktisk været syg på den ene eller den anden måde altid – først refluks og nu astma, som indimellem bliver så slemt, at han må sættes op til maksimal dosis i Spirocort. Det tror vi altsammen har påvirket og stadig påvirker ham.

Derudover arbejder jeg meget, alt for meget i virkeligheden. Og også det tror jeg påvirker ham meget negativt. Men jeg kan ikke rigtig gøre så meget ved det. Jeg er gymnasielærer og er nu i det der hedder pædagogikum. Det vil sige, at jeg ud over at have min almindelige undervisning skal på mange flerdages internatkurser, skrive opgaver, skal til diverse prøver osv. Alt sammen er det vigtigt for min videre ansættelse og min endelige pædagogiske udtalelse. Det er altså med andre ord ikke noget jeg kan tage let på.

Men desværre tror jeg altså, at det påvirker Marco meget negativt. Han har altid været ret morsyg, ikke mindst fordi han har været så meget syg, men den er da blevet helt gal, efter at jeg er begyndt i pædagogikum og har været væk så meget. Jeg kan ikke engang gå på toilettet (for slet ikke at tale om at gå i bad) uden at han skriger og græder og hiver i døren – og han bliver ved til jeg er ude igen.

Desuden er han på det seneste (siden han sidst var syg med slem astma for en måned siden) blevet meget ked af legestuen, som han ellers havde været glad for længe (siden han startede på sin medicin i foråret). Han skriger og græder, når vi går om morgenen. Og selvom han holder op med at græde efter et stykke tid, så er han ikke glad, før det begynder at tynde ud mængden af børnene senere på dagen.

Der er ikke noget galt hos hans dagplejemor og heller ikke, når alle ...

Annonce

... børnene er samlet til gymnastik og leg i en stor gymnastiksal en gang om ugen. Men i legestuen har det været slemt, og han har selv sagt til dagplejeren, at det er fordi han vil være hos hende og ikke i legestuen. Forleden gik det helt galt, da han skubbede en anden dreng (som dog også havde skubbet) ind i en hård dør og bed en helt tredje. Og det værste er, at da han fik at vide, at det måtte han ikke, da det jo gjorde ondt på drengen, så lagde Marco sig bare ned og skreg. Så ingen empati der. Slemt – især når han jo ikke er så lille endda. Igen blev det først bedre, da det blev hen på eftermiddagen og det tyndede ud i børnene. Så begyndte han at lege stille og roligt med biler i stedet for at lege “bisse-lege”.

Vi er derfor for det første bekymrede for, hvordan det skal gå, når han starter i børnehave. Er det projekt ikke bare “dødsdømt” på forhånd, når han har det sådan? Og kan vi gøre noget for at hjælpe ham? Dagplejemoren, som vi har et godt forhold til og som er meget omsorgsfuld, siger, at han er meget mere mor- og nussesyg end de fleste på hans alder og at jeg må prøve at sørge for, at han løsriver sig mere.

Jeg mener dog ikke, at det kan være rigtigt, at jeg skal være afvisende over for ham, når han søger mig, for jeg tror, det ville have den modsatte effekt. I forvejen er jeg ikke til stede ret meget (ikke mentalt i hvert fald), så når han higer efter mig, mener jeg ærligt talt at det bedste er at give ham en så stor dosis mor som muligt. Ellers tror jeg ikke, at han kan komme videre.

Men selv hvis jeg gør det, løser det jo nok ikke problemet med hans ubehag ved at være blandt mange børn på lidt plads. Han har altid væet meget følsom. Han blev for eksempel meget nemt overstimuleret som spæd. Hvad kan vi gøre for at lette overgangen? Og hvordan skal vi tolke og tackle hans opførsel, tror du?

Mange hilsner,
Marcos forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

Annonce

Viden om børn:

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.