Svar: Aktivitet
1. november 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Dorte
Svømning med et fortidlig født barn, synes jeg kræver lidt ekstra overvejelser.
Der er mange gode ting ved svømning - bevægelse i vand, berøring af vandet mod huden, frottering med håndklæde bagefter, indsmøring i creme, hud mod hudkontakt med mor osv. det er alt sammen noget som kan være positivt for børn, også børn født før tid.
Men det kan også hurtigt blive meget voldsomt. Lydniveauet kan være meget højt, man skal sikre sig at vandet har en ordentlig temperatur og det er en hårfin balance at finde grænsen mellem at barnet stimuleres på en positiv måde og det kammer over og bliver for meget ...
Til børn der er født før tid, vil jeg altid anbefale at man forsøger sig frem og at man her vælger at svømme et sted, hvor omgivelserne er så rolige som muligt. Der findes små svømmehold, nogle steder privat, hvor man er i eet afgrænset område, hvor der ikke er ret mange på holdet og hvor der er plads til de mere sensitive børn. Det vil være at foretrække. Det er vigtigt at sikre sig, at der ikke pludselig kommer en skoleklasse ind som naturligvis skal have lov til at svømme - men den huen, skrigen og vandbomber der laves, det er måske ikke lige den form for uro barnet har brug for ...
Det vil også være godt at være et sted, hvor både luften og vandet er opvarmet, så barnet ikke udsættes for mere kulde end højst nødvendigt. Den optimale vandtemperatur er 33-34 grader i et babybassin.
Ellers er det også en god idé at tage ham med ud, lade ham sidde i vognen, kigge på verden I kører forbi. En tur på biblioteket, i legestue, opleve at være sammen med andre børn kan være rigtig fint. Du kan også gå til babygymnastik, motorisk leg osv. med ham, hvis du synes det bliver lidt for ensformigt bare at være derhjemme og alle børn, har godt af at blive bevæget og bruge sig selv motorisk.
En gang om ugen vil sandsynligvis ikke ødelægge hans rytme, du fortæller jo at han normalt ikke virker til at have senfølge af den fortidlige fødsel og han lyder til at være rigtig godt med på alle punkter - men igen, det må komme an på en prøve, hvor mange ændringer han kan kapere.
Så ja, jeg synes I skal forsøge og du har ret i at det sikkert ville være dejligt med en ugentlig aktivitet som far og søn kunne have sammen - prøv og se og tag den så derfra :)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske