Svar: Aktivitet

1. november 2010

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Dorte

Svømning med et fortidlig født barn, synes jeg kræver lidt ekstra overvejelser.

Der er mange gode ting ved svømning - bevægelse i vand, berøring af vandet mod huden, frottering med håndklæde bagefter, indsmøring i creme, hud mod hudkontakt med mor osv. det er alt sammen noget som kan være positivt for børn, også børn født før tid.

Men det kan også hurtigt blive meget voldsomt. Lydniveauet kan være meget højt, man skal sikre sig at vandet har en ordentlig temperatur og det er en hårfin balance at finde grænsen mellem at barnet stimuleres på en positiv måde og det kammer over og bliver for meget ...

Til børn der er født før tid, vil jeg altid anbefale at man forsøger sig frem og at man her vælger at svømme et sted, hvor omgivelserne er så rolige som muligt. Der findes små svømmehold, nogle steder privat, hvor man er i eet afgrænset område, hvor der ikke er ret mange på holdet og hvor der er plads til de mere sensitive børn. Det vil være at foretrække. Det er vigtigt at sikre sig, at der ikke pludselig kommer en skoleklasse ind som naturligvis skal have lov til at svømme - men den huen, skrigen og vandbomber der laves, det er måske ...

Annonce

... ikke lige den form for uro barnet har brug for ...

Det vil også være godt at være et sted, hvor både luften og vandet er opvarmet, så barnet ikke udsættes for mere kulde end højst nødvendigt. Den optimale vandtemperatur er 33-34 grader i et babybassin.

Ellers er det også en god idé at tage ham med ud, lade ham sidde i vognen, kigge på verden I kører forbi. En tur på biblioteket, i legestue, opleve at være sammen med andre børn kan være rigtig fint. Du kan også gå til babygymnastik, motorisk leg osv. med ham, hvis du synes det bliver lidt for ensformigt bare at være derhjemme og alle børn, har godt af at blive bevæget og bruge sig selv motorisk.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

En gang om ugen vil sandsynligvis ikke ødelægge hans rytme, du fortæller jo at han normalt ikke virker til at have senfølge af den fortidlige fødsel og han lyder til at være rigtig godt med på alle punkter - men igen, det må komme an på en prøve, hvor mange ændringer han kan kapere.

Så ja, jeg synes I skal forsøge og du har ret i at det sikkert ville være dejligt med en ugentlig aktivitet som far og søn kunne have sammen - prøv og se og tag den så derfra :)

Fortsat held og lykke og rigtig god weekend! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer