Svar: Går ikke uden at holde ved
13. oktober 2010
Alder:
15 mdr.
Kære Sanne
Det at lære at gå, har mange faser og det lyder som om at Martin er rigtig god igang, han mangler bare lige det sidste mod :)
I første fase trækker barnet sig op ved tremmerne i sengen, eller møblerne i rummet, herefter bevæger barnet sig fra side til side, ved hele tiden at holde fast med hænderne og flytte sine fødder.
I anden fase bruger barnet kun sine hænder til at holde balancen med og har derved langt mere styrke i sine ben og fødder. Barnet flytter ofte hånd over hånd og kan når det er sikkert nok, begynde at flytte en fod og en hånd af gangen.
I tredie fase øver barnet sig i at bevæge sig fra f.eks. et møbel til et andet. Endnu kun møbler, hvor barnet med sikkerhed kan nå det ene, før det andet slippes.
I fjerde fase forsøger barnet at gå imellem møblerne uden støtte. Det vil sige slipper et møbel og bevæger sig hen til et møbel som er lidt uden for rækkevidde, tager et enkelt skridt og får fat i næste møbel. På dette tidspunkt kan barnet også stå op frit på gulvet uden støtte.
I femte fase vakler barnet forsigtigt og selvstændigt to eller tre skridt imellem møbler eller personer. Der er dog fortsat behov for støtte til at gå længere end dette.
I sjette fase begynder barnet at gå helt selvstændigt.
Som du kan se, skal I altså give det tid og I skal motivere jeres dreng ved at sørge for at der hele tiden er noget at få fat i. Han lyder til at være omkring 4. fase - han slipper et møbel, tager et skridt og får fat i næste møbel og det er rigtig fint. I skal netop støtte ham, ved ikke at presse ham, men give ham mulighed for hele tiden at føle sig mere og mere sikker, så han til sidst kan tage flere skridt inden han atter har brug for støtte :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske