Svar: Af med sut og ble

5. oktober 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Da din dreng har tandpåvirkning af sin sut og tandlægen har anbefalet at den fjernes, så synes jeg ikke der er grund til at trække tiden ... der vil jo næsten altid være et eller andet, som vil komme i vejen og være grund til at udsætte det.

Så min umiddelbare tanke er at udnytte netop det at han skal være storebror til netop at være stor - derfor storebror værelse, storebror-seng, nyt legetøj, så babylegetøjet bliver gemt til babyen osv. Og altså i sammen ombæring så komme væk fra sutten. Han har sin abe som han sover med og han skal naturligvis trøstes og beroliges, hjælpes osv. når han har brug for det - men sut er slut.

I er nødt til at tage den beslutning for ham og så hjælpe ham igennem bedst muligt, når han savner den og synes det er svært. For det vil det blive, men det er nødvendigt og af hensyn til tænderne er der ikke nogen idé i at trække tiden ud :)

Hos jer lyder det som nødvendigt at stoppe med sut på en gang og ikke trappe ned. Måske vil han hænge sutterne på et suttetræ - måske er der et sådan hos tandlægen, i skoven eller et andet sted i nærheden af hvor I bor. Måske vil han gerne sende sutterne til julemanden - der er trods alt ikke så længe til jul og sender I dem af sted nu, så er I måske heldige at få et brev tilbage ...

Og hvis hverken suttetræer, julemænd eller andet fungerer I hans verden, så må I være helt praktiske omkring det og sige det som det er "sutterne er gamle og skal smides ud". For de bliver de jo, gamle, mørnede fedtede, går i stykker osv. og så dur de ikke mere ... Tag ham med i denne proces, lad ham være med til at smide sutterne ud og når han så spørger efter dem, så husk ham på at "vi har smidt sutten ud, det er slut med sut". Det er sådan det er nu og han har selv været med i den proces.

Det er altid en god idé at man ikke fjerner sutten samtidig med at der sker andre store ændringer i hans liv. Derfor skal sutten fjernes før han bliver storebror og I skal ikke træne renlighed samtidig med. Det er samtidig en god idé at gøre det i en periode, hvor I forældre har overskud til det og spørgsmålet er også her om ikke det er lettere nu, end når den lille først er der ...?

Læs også bøger for ham om at skulle af med sin sut. Det hjælper nogle gange at læse om andre.

Af børnebøger findes der mange muligheder:

"Gi´mig så min sut!" af Tony Ross, om den lille Prinsesse (kendt fra TV) som ikke vil af med sin sut.

"Farvel sut" af Ulrik T. Skafte, om Tobias der altid har haft en sut, men nu er han 3½ år og sutterne skal hænges på suttetræet til julemanden og det er ikke let.

"Jeg vil have min sut" af Kathleen Amant, om Anna der ikke må få sut, far og mor siger at hun kun må få sutten, når hun skal sove - men så kan man jo ...

Annonce

... hugge lillebrors ...

Eller "Lykkesutten" af Uri Orlev, om Jonathan der elsker sin sut også selvom mor og far siger han er for stor. En dag kommer onkel på besøg og han har en sut i en kæde om halsen - en lykkesut.

Og mange mange flere, - en tur på biblioteket og I er hjulpet godt på vej:)

Med hensyn til renlighed så skal I her vente, det tager længere tid og meget taler imod. For det første skal han være storebror, det vil naturligt være svært at træne renlighed lige nu, for det andet går vi den kolde tid i møde og det er svært at nå toilettet i tide med flyverdragt og lange bukser, inden han kommer fra legepladsen og ind til toilettet, så er skaden sket - det er synd.

Og nej, han skal ikke være renlig for at komme i børnehave. I skal træne renlighed, når han er parat til det og her er han rigtig godt på vej faktisk - men skal stadig have tid :) og de fleste børn bliver faktisk renlige i omkring 3 års alderen.

Renlighed har 3 faser, først kommer barnet og siger at det har lavet i bleen og gerne vil have en tør ble på, derefter kommer barnet og siger "nu tisser jeg" og til sidst når barnet at sige til lige inden. Jeres dreng er godt igang med fase 1 og det er super fint.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg anbefaler normalt at man lader barnet beholde bleen på. Det er fint at han en gang imellem selv kommer og siger, at han gerne vil gå i underbukser, det giver ham nemlig fornemmelsen af fase 2 "nu tisser jeg" og hvad det er for signaler han skal holde øje med - igen er det dog lidt lettere, når man kan gøre det om sommeren, hvor han kan løbe rundt udenfor ... Men ellers er det godt at han har ble på og at I så indføre faste toilettider, som jeres dagplejer også har foreslået.

Det betyder at tisse på de tidspunkter, hvor vi andre normalt også tisser og i begyndelsen kan det være ganske udmærket at gå på toilettet sammen "kom skat, vi skal lige tisse inden vi kører" - det er en regel der gælder jer alle og ikke kun ham og derfor er der ikke så meget at diskutere, sådan er det bare. Noget helt naturligt og ikke problematisk :)

Vi tisser som det første, når vi står op om morgenen og det sidste inden vi går i seng. Vi tisser inden vi tager hjemmefra og før eller efter vi spiser osv. Det gør både børn og voksne.

I skal prøve ikke at problematisere det, lige nu er han igang og I må så tage den tid det tager, men når han begynder at kunne sige til inden han skal tisse og få lidt fornemmelse af hvad tissetrang er osv. så vil faste toilettider være en rigtig god idé - men naturligvis skal det være et samarbejde og I kan ikke gøre noget, hvis han ikke vil. Så må I i stedet holde pause og vente på at han atter viser sig parat.

Håber du kan bruge dette videre og fortsat held og lykke med det hele :)

God weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder