Brev:
Indlæggelse
5. oktober 2010
Alder:
4 år
Indlæggelse
Kære Helen.
Jeg har brug for et råd igen.
Min datter blev syg med feber for et par uger siden, og derefter fulgte en uge, hvor hun til sidst blev feberfri, men tilgengæld holdt op med at spise, drikke og tisse.
Det var noget værre bøvl, og vi kæmpede en del for at få hjælp til hende. Hospitalet ville ikke tage hende før vi havde prøvet at tvinge hende til at drikke med en sprøjte og hænderne på ryggen. Det prøvede vi et døgns tid uden det store held - det var meget ubehageligt for os alle! Til sidst blev vi indlagt (med ordene 'hvorfor er I ikke kommet noget før?'!), på det tidspunkt kunne jeg ikke rigtig komme i kontakt med hende længere, og hun var blevet helt som et lille dyr, der bare sad og kløede sig og lavede lyde.
Derfor kunne jeg ikke forklare hende noget af, hvad der skulle foregå af stikkeri og fastholde, så det var selvfølgelig også en voldsom oplevelse.
Hun blev pumpet fuld af væske, og kom noget til sig selv, men var selvfølgelig fortsat udmattet og bange. Vi var indlagt 3½ dag (sidste uge).
Efterfølgende har hun næste ikke villet indtage væske, og når hun gør, så sviner hun meget med det. Umiddelbart er den bedste strategi at ignorere det helt, så kommer der trods alt lidt indenbords.
Til gengæld går det helt amok med mad. Hun spiser og spiser og spiser næsten al den tid hun er vågen, og på den måde kommer væsken selvfølgelig også ind. Men jeg er lidt bekymret - skal vi bare lade hende gøre det? Hun er ikke nogen tyk pige (12,8 kg. ved indlæggelse, 15 normalt - hun er ca. 100 cm.). Men hun skal selvfølgelig ikke blive ved på den her måde?
Hun elsker normalt at spise og drikke, og min fornemmelse er, at der ligger rigtig meget tryghed i det at kunne putte noget i munden igen...
Hun piver rigtig, rigtig meget, og verden bryder sammen hvert andet øjeblik for hende - hvis hun fx skal have strømpebukser på og ikke vil. Jeg prøver at rumme hende og kun tage de allermest nødvendige kampe med hende, det virker rigtigst nu.
Hvad tænker du?
Kan jeg bare lade hende spise løs?
Er det ok at ignorere det med væsken, så længe hun tisser og spiser frugt?
Kan jeg gøre mere for at rumme hende?
Mange tak på forhånd
Fra træt, nygravid, bekymret mor:-)