Svar: Min søn kravler ikke!
27. september 2010
Alder:
9 mdr.
Kære bekymrede mor
Det er rigtigt at børn bør lære at kravle. Når børn kravler så bruger de skiftevis venstre og højre side, venstre arm og højre ben eller omvendt - de krydskoordinerer. Og det betyder at deres to hjernehalvdele kan arbejde sammen.
Det at de to hjernehalvdele kan arbejde sammen, at man er i stand til at krydskoordinere har bla. betydning for at man kan skelne bogstaver og tal, at man kan se forskel på f.eks. b og d, p og q, om det står 9 eller 6 osv.
Derfor er man opmærksomme på at børn motorisk skal kunne krydskoordinere inden skolestart og det er således vigtigt at børn kan kravle, hoppe sprællemandshop, hoppe gadedrengehop osv.
Nogle børn springer kravlestadiet over og det betyder ikke at løbet så er kørt. Man skal så bare være opmærksom på at barnet efterfølgende skal lære at lave krydskoordinerende bevægelser.
Det styrker børns motoriske evner at få stimuleret deres balancecenter og det får de bedst ved at blive gynget og snurret rundt. Det er det super godt at du nu er begyndt at stimulere din dreng bevidst netop ved at trille ham, gynge ham, vippe ham osv. Jo mere du kan bevæge ham, jo bedre er det.
Ud over bolden, gyngen og trillen på jeres seng, skal du tumle med ham, danse med ham, snurre ham rundt og du må også meget gerne vende ham på hovedet. Du skal naturligvis hele tiden vurdere, hvad han synes er sjovt og har det godt med, men det er aktiviteter der påvirker hans balance, som I skal have gang i og det lyder som om at du allerede er på vej :) Jo mere bevægelse, jo bedre motorik.
Du kan også undersøge om der er et baby-gymnastik hold i nærheden af hvor I bor. Flere steder rundt om i landet kan man tilmelde sig babygymnastik netop for at blive guidet i øvelser man kan lave og som er gode for børn :) Du kan også købe en dvd om emnet og du kan finde bøger med gode øvelser du kan bruge :)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske