Svar: Efterligner alt
21. september 2010
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære Stine
Børn lærer af at spejle sig i andre og det er helt naturligt at børn efterligner det de ser. Et nyfødt barn, født til tiden vil allerede de første timer efter fødslen efterabe sine forældre. Holder man barnet foran sig, har tæt øjenkontakt og rækker tunge, så vil man se at det helt spæde barn forsøger at gøre det samme, barnet rækker tungen ud af munden.
Så fra den første spæde start efterligner børn deres forældre, andre børn, ting de møder i deres hverdag. De lærer af det de ser vi andre gør og derfor kan man ikke sige "du skal gøre som jeg siger og ikke som jeg gør" - for børn vil naturligt gøre det de ser vi gør :)
Nogle børn efterligner naturligt mere end andre børn, også på dette område er børn forskellige - men jeg synes ikke det lyder problematisk at din dreng i en alder af 3 år prøver at gøre det han ser i f.eks. TV. Han ser en betjent lægge armen om på ryggen og så prøver han at gøre dette, øver sig i denne bevægelse, det er helt fint.
At dine drenge er tvillinger kan naturligvis godt have en betydning her. Du fortæller at de er forskellige og at drengen du skriver om i dag, i en længere periode ikke har været helt så langt fremme i udviklingen som sin bror .. Man kunne måske forestille sig, at han netop for at adskille sig fra sin bror, at han for at finde sig selv udnytter ekstra meget, at se hvordan andre gør og efterligne andre .. Bare en tanke :)
Tvillinger er forskellige, uanset om de er enæggede eller tveæggede tvillinger af samme eller hver sit køn. Og tvillinger har, fuldstændig som alle andre børn, brug for at finde sig selv, finde ud af hvad de kan, hvad der er deres styrker og de har brug for at mærke, hvad de gør ved andre. Hvordan de med deres reaktioner og deres personlighed kan påvirke andre i forskellige retninger.
Tvillinger har ligeså meget brug for at mærke at "jeg er noget særligt, fordi jeg er mig" og "ingen kan tage min plads, for ingen er som mig" som alle andre børn har og kunne det ikke tænkes, at det netop er dette din dreng er igang med. Altså at han lige nu prøver at finde ud af, hvem han er, at han øver sig i at finde sig selv ...
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med dem begge to :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske