Svar: Vil ikke stå på flad fod
17. september 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Stine
Jeg ved ikke hvad uddannelse jeres underviser har, men der er overordnet set, noget fornuftigt i det hun har sagt - en børnefysioterapeut vil sandsynligvis sige det samme ...
Der kan være flere grunde til at børn står på tæer, nogle gør det i en periode, som en helt almindelig del af deres udvikling. Andre børn gør det, fordi de f.eks. er blevet placeret i en gåstol og ikke har kunne nå jorden, når de har bevæget sig rundt, nogle børn gør det, fordi de har for korte sener og derfor svært ved at holde foden i rette stilling og atter andre børn gør det, fordi de ikke rigtig bryder sig om at mærke gulvet, tæppet osv. under fødderne ...
Jeres datter kan altså godt vægre sig ved at stå på flad fod, fordi hun ikke bryder sig om fornemmelsen af at have noget under sine fødder. Det er sandsynligvis en ny fornemmelse for hende, det er noget hun ikke er vant til. Og her hjælper det så at massere eller stryge hende under fødderne, lære hende at mærke, lade hende fornemme sine fodsåler. Og det virker hos jer og det er super.
En fysioterapeut, eller det kan være en ergoterapeut, bruger normalt en speciel børste og man får lavet et specifikt børsteprogram. Programmet tilpasses det enkelte barn og jeg er måske lidt skeptisk omkring det råd I har fået om at "lave disse øvelser 5-10 gange om dagen". Jeg ved ikke præcist hvad jeres øvelse går ud på, men man skal være opmærksom på, hvorfor jeres datter reagerer som hun gør.
Måske reagerer hun med at rejse sig på tæer, fordi hun måske er ekstra følsom under sine fødder og så tænker jeg, at hun naturligvis skal lære at stå på flad fod, men at stimulering af fodsålerne 10 gange dagligt måske bliver for meget for hende ...
Der findes børnefysioterapeuter og ergoterapeuter der har specielt uddannet sig til at hjælpe børn med det man kalder sanseintegrationsproblemer og det vil være fornuftigt nok at I taler med en, som ved noget specifikt omkring dette.
Jeg synes I skal se tiden lidt an og se hvordan det går, om hun i løbet af nogle uger begynder at stå uden problemer, når I holder hende og uden at I behøver stimulere hendes fodsåler hver gang. Lad hende stå på gulvet, lad hende stå på jeres lår, hoppe på jeres skød osv. Hvis hun fortsat ikke vil stå på sine fødder, så er det ganske udmærket at tale med en fysioterapeut eller ergoterapeut :)
Rigtig meget held og lykke! Håber I kan bruge dette videre:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske