Svar: Vil ikke stå på flad fod

17. september 2010

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Stine

Jeg ved ikke hvad uddannelse jeres underviser har, men der er overordnet set, noget fornuftigt i det hun har sagt - en børnefysioterapeut vil sandsynligvis sige det samme ...

Der kan være flere grunde til at børn står på tæer, nogle gør det i en periode, som en helt almindelig del af deres udvikling. Andre børn gør det, fordi de f.eks. er blevet placeret i en gåstol og ikke har kunne nå jorden, når de har bevæget sig rundt, nogle børn gør det, fordi de har for korte sener og derfor svært ved at holde foden i rette stilling og atter andre børn gør det, fordi de ikke rigtig bryder sig om at mærke gulvet, tæppet osv. under fødderne ...

Jeres datter kan altså godt vægre sig ved at stå på flad fod, fordi hun ikke bryder sig om fornemmelsen af at have noget under sine fødder. Det er sandsynligvis en ny fornemmelse for hende, det er noget hun ikke er vant til. Og her hjælper det så at massere eller stryge hende under fødderne, lære hende at mærke, lade hende fornemme sine fodsåler. Og det virker hos jer og det er super.

En fysioterapeut, eller det kan være en ergoterapeut, bruger normalt en speciel børste og man får lavet et specifikt børsteprogram. Programmet ...

Annonce

... tilpasses det enkelte barn og jeg er måske lidt skeptisk omkring det råd I har fået om at "lave disse øvelser 5-10 gange om dagen". Jeg ved ikke præcist hvad jeres øvelse går ud på, men man skal være opmærksom på, hvorfor jeres datter reagerer som hun gør.

Måske reagerer hun med at rejse sig på tæer, fordi hun måske er ekstra følsom under sine fødder og så tænker jeg, at hun naturligvis skal lære at stå på flad fod, men at stimulering af fodsålerne 10 gange dagligt måske bliver for meget for hende ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Der findes børnefysioterapeuter og ergoterapeuter der har specielt uddannet sig til at hjælpe børn med det man kalder sanseintegrationsproblemer og det vil være fornuftigt nok at I taler med en, som ved noget specifikt omkring dette.

Jeg synes I skal se tiden lidt an og se hvordan det går, om hun i løbet af nogle uger begynder at stå uden problemer, når I holder hende og uden at I behøver stimulere hendes fodsåler hver gang. Lad hende stå på gulvet, lad hende stå på jeres lår, hoppe på jeres skød osv. Hvis hun fortsat ikke vil stå på sine fødder, så er det ganske udmærket at tale med en fysioterapeut eller ergoterapeut :)

Rigtig meget held og lykke! Håber I kan bruge dette videre:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor