Svar: Venstrehåndet
15. september 2010
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Linda
Altså .... nu er jeg jo selv venstrehåndet og jeg synes faktisk det går meget godt med det finmotoriske - ihvertfald har jeg ingen problemer med at bruge alle 10 fingre, når jeg skriver på tastaturet :)
Jeg har aldrig hørt at børn der var venstrehåndet skulle have flere finmotoriske problemer end børn der er højrehåndet. Jeg har heller aldrig hørt at børn der var venstrehåndet skulle have flere sproglige problemer end børn der er højrehåndet. Men jeg tør naturligvis ikke sige, at det ikke kan være sådan ...
Så vidt jeg ved, så kan man være venstrehåndet på to måder. Man kan være tillært venstrehåndet, det vil sige at man af en eller anden grund foretrækker venstre hånd og lærer sig at bruge den fremfor højre. Men man kan også være mere genetisk venstrehåndet, hvor hjernehalvdelene, eller centrene i hjernen faktisk er byttet om - det har jeg i hvert fald ladet mig fortælle for mange år siden ...
Hvorom alting er, så er det ikke noget problem at være venstrehåndet i dag. Din dreng vil fint kunne skrive det han skal i skolen, måske vil han have brug for at staveordene skrives i højre side af hæftet, men det er jo bare et spørgsmål om at gøre læreren opmærksom på det :)
Du må naturligvis meget gerne forsøge at opfordre ham til at bruge begge hænder så han højre hånd/arm ikke bare hænger som var han lam i den ene side - men foretrækker han at spise eller tegne med venstre hånd, så må det være sådan.
Det er altid bedst at observere uden at blande sig og det er meget vigtigt ikke at tvinge barnet til at bruge den ene eller anden side. Problemerne kan opstå, når et barn som oprindeligt er bestemt til én side, opmuntres til at bruge den modsatte side.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske