Svar: Tilknytning forstyrret?
5. september 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Frida
De fleste børn vil få separationsproblemer i forbindelse med at de begynder at kravle. Det vil sige at i takt med at din dreng rent motorisk begynder at bevæge sig mere og mere væk fra dig, øve sig i at være på afstand af dig, så vil han sandsynligvis også begynde at protestere lidt, når du går fra ham.
Da han er født med kiss kid syndrom, så er han sandsynligvis ikke begyndt at kravle endnu - man kan i hvert fald godt forestille sig at han motorisk vil kravle lidt senere end gennemsnittet og måske vil du derfor først opleve separationsfasen, når han bliver f.eks. 10 måneder gammel.
Der er også nogle børn, der nærmest ikke reagerer i 'kravlealderen' men bare tager tingene som de kommer og det behøver bestemt ikke være et problem. Her oplever man så nogle gange et lidt mere følsom periode, når barnet bliver 12-14 måneder og begynder at gå rundt og måske vil det være sådan hos jer :)
Det er ikke noget af det du fortæller mig i dag, som umiddelbart får advarselslamperne til at blinke hos mig. Ro på og se om ikke der sker noget hen af vejen, netop i takt med at han rent motorisk også begynder at opleve verden mere og mere på egen hånd, oplever verden større - end han gør lige nu :)
Børn er forskellige og de behøver ikke stortude, hver gang mor og far går - for at være godt tilknyttet :)
Håber dette giver dig lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske